Dzisiaj jest 23 paź 2019, 2:15

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

Offline
PostZamieszczono: 19 mar 2013, 14:29 

Rejestracja: 18 mar 2013, 16:56
Posty: 32
Silniki wysokoprężne co prawda od dawna są stosowane w samochodach osobowych, ale to właśnie od 2006 roku silniki te zyskały bardzo dużą popularność. Wszystko za sprawą Audi, które w 2006 roku wystawiło do 24 godzinnego wyścigu LeMans prototyp z silnikiem wysokoprężnym. Co więcej, prototyp ten wygrał wspomniany wyścig, całkowicie deklasując rywali oraz ustanowił nowy rekord przejechanego dystansu w ciągu 24 godzin. Było to Audi R10 TDI.
Obrazek

Dyrekcja konceru wystawiając w LeMans silnik TDI chciała pokazać wyższość swojej technologii TDI nad konkurencyjnymi silnikami. Sama idea nie jest pozbawiona logiki. Silnik wysokoprężny jest bowiem sprawniejszy i bardziej niezawodny od benzynowego. Ponadto zużywa mniej paliwa, dzięki czemu samochód rzadziej zjeżdża do boksów.
Obrazek
Specjalnie dla tego auta opracowano potężną jednostkę napędową oczywiście w technologii TDI. Chyba każdy zna ten skrót, jednak nie zaszkodzi go rozszyfrować. Turbo Diesel Direct Injection. Mówiąc po polsku oznacza to silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza dolotowego. Te silniki wykorzystują technologię pompowtryskiwaczy, dopiero od paru lat powoli jest ona zastępowana nowocześniejszym common-rail. TDI z którymi spotkamy się na co dzień mają cztery cylindry i 90 do 170 koni. Za mało jak na LeMans.
Obrazek

Dla R10 stworzono dwunastocylindrową jednostkę o pojemności 5,5 litra. Blok silnika w całości wykonano z aluminium, kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni. Motor wykorzystuje technologię common-rail i dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek firmy Garrett rozwija moc aż 650 koni. Diesle słyną z wysokiego momentu obrotowego, tutaj wynosi on aż 1100 Nm. Tak wyżyłowany silnik musi obficie kopcić, aby uniknąć tego, inżynierowie zastosowali filtr cząstek stałych. Do przeniesienia napędu wykorzystano pięciobiegową skrzynię sekwencyjną sprzężoną z ceramicznym sprzęgłem. Napęd jest przenoszony na tylne koła i tu kryje się ciekawostka. Rozdziałem mocy pomiędzy koła trudzi się sprzęgło wiskotyczne, zamiast tradycyjnego, mechanicznego dyfra.

W 2006 roku, Audi R10 TDI wygrało wyścig LeMans tym samym zapisując się w historii jako pierwszy pojazd z silnikiem diesla, który wygrał wyścig. Ustanowiono też rekord podczas tego wyścigu: 380 okrążeń pokonane w 24 godziny oraz najszybsze okrążenie toru o długości 13.6 km: 3 minuty i 21 sekund.

Sukces Audi zainspirował innych producentów. W 2007 roku Peugeot wystawił model 908 z silnikiem Diesla w technologii HDi FAP. Ten właśnie samochód wygrał kwalifikacje do LeMans 2007; jednak w samym wyścigu Audi R10 potwierdziło swoją dominację. Francuzom pozostało się cieszyć ze srebrnego medalu.

Był to jednak początek zmagań z francuzami o czym wkrótce napiszę.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin