Tłoczenie i rozdzielanie paliwa w pompach EDC/HDK VE.
Napęd pompy, tłoczenie i rozdzielanie paliwa do wtryskiwaczy jest wykonywane mechanicznie, jak to się ma w tradycyjnej pompie wtryskowej VE z regulatorem mechanicznym. Pompa zasilająca pobiera paliwo ze zbiornika, które przepływa po drodze przez filtr dokładnego oczyszczania aż trafia do łopatkowej pompy przetłaczającej, umieszczonej na wałku napędowym pompy. Zawór regulacji ciśnienia zapewnia stałą wartość ciśnienia paliwa. Potem, kanałami wewnątrz pompy (obudowa tłokorozdzielacza, paliwo dostaje się do przestrzeni tłoczenia) komory sprężania. Dawkę paliwową wyznacza położenie tłokorozdzielacza a także dozatora.

Rozdział paliwa w pompie vp edc

dla porównania rozdział paliwa w pompie delphi
Tłokorozdzielacz wykonuje dwa ruchy jednocześnie:
- posuwisty, w czasie którego paliwo dostarczane jest do komory sprężania po czym sprężane,
- obrotowy, w trakcie którego rozdzielane jest paliwo do poszczególnych wtryskiwaczy.
Te ruchy tłokorozdzielacza są efektem obracającej się tarczy krzywkowej po rolkach umieszczonych w pierścieniu rolkowym. Tarcza ta, jest z kolei dociskana do rolek dzięki dwóm mocnym sprężynom powrotnym tłokorozdzielacza. Tłokorozdzielacz od strony komory sprężania działa jako pompa wysokiego ciśnienia, a od strony napędu jako urządzenie sterujące dawką paliwa.