Dzisiaj jest 13 gru 2017, 4:25

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 30 mar 2013, 11:56 
Budowa, eksploatacja, działanie pomp wtryskiwaczy.Elektroniczny układ wtryskowy Cummins Celect.

Amerykańska firma Cummins wdrażając elektronicznie sterowany układ Celect, przyczyniła się do powstania nowej generacji silników wysokoprężnych dla pojazdów użytkowych, które spełniały normy emisji spalin Euro I oraz Euro II a dzięki zastosowaniu pompowtryskiwaczy o nowych konstrukcjach (Cummins Celect Plus) nawet Euro III. Elektroniczny układ wtryskowy Cummins Celect współpracuje z pompowtryskiwaczami Cummins PT, stosowanymi we wszystkich silnikach Cummins od 1954 r. W tamtych czasach nie było przez długi czas takiego układu wtryskowego, który generowałby tak wysokie ciśnienia wtrysku (100 MPa). W pompowtryskiwaczach typu PT (Ciśnienie wtrysku wytwarzane jest w określonym czasie) paliwo jest dostarczane za pomocą zębatej pompy ze zbiornika paliwa, przez filtr paliwa, do regulatora ciśnienia połączonego z pedałem przyspieszenia. Z tego miejsca paliwo wędruje do podciśnieniowego regulatora przepływu współpracującego z kolektorem dolotowym silnika. Następnie paliwo przedostaje się do magistrali zasilającej wszystkie pompowtryskiwacze: jednej w silniku rzędowym lub dwóch w silniku widlastym. Ten rodzaj zasilania wtryskiwaczy zapewnia, że dopływające paliwo ma jednakowe ciśnienie, a przez to możliwe jest bardzo dokładne dawkowanie dla danych cylindrów silnika. Dawka paliwa może zależeć od ciśnienia w magistrali zasilającej, od położenia pedału przyspieszenia, obciążenia silnika lub ciśnienia wytwarzanego przez zębatą pompę. Tłok pompowtryskiwacza jest napędzany w tym wypadku za pomocą krzywki umieszczonej na wałku rozrządu silnika, przez popychacz i dźwignię dwustronną.
Działanie pompowtryskiwacza można podzielić na 4 procesy:
- przepłukania paliwem, w której paliwo przepływa przez pompowtryskiwacz, dostając się do niego kalibrowanym otworem i wypływając z powrotem do zbiornika. W tym samym czasie rozpoczyna się ruch tłoka ku górze,
- Napełnienia komory wtryskowej (pod igłą rozpylacza), kiedy to tłok osiąga górne położenie. Dawka wtrysku zależy od ciśnienie paliwa i od czasu otwarcia wewnętrznego otworka dozującego,
- Wtrysk paliwa, kiedy to tłok zaczął swój ruch ku dołowi i zamknął wewnętrzny otworek dozujący,
- Przepłukania paliwem po otwarciu wewnętrznego otworka dozującego w czasie kontynuacji ruchu tłoka ku dołowi. Wzmacnia to cyrkulację paliwa w pompowtryskiwaczu powodując efektywne jego chłodzenie a równocześnie podgrzewa paliwo w zbiorniku.

Z końcem każdego suwu sprężania w cylindrze silnika, paliwo zbiera się w komorze pompy wtryskowej. Sprężane powietrze przechodzi przez otworki rozpylające do komory wtryskowej, przy czym podgrzewa się i miesza z paliwem. Wtrysk paliwa następuje wówczas, gdy ciśnienie paliwa w komorze wtryskowej przekroczy chwilową wartość ciśnienia sprężania. Pierwsza dawka wtryśniętego paliwa wywołuje od razu zapłon przy bardzo małej zwłoce samozapłonu. Regularny ruch pompowtryskiwacza ku dołowi powoduje wzrost ciśnienia wtrysku dawki i natychmiastowe zapalenie paliwa.
Tego typu sposób wtrysku paliwa jest bardzo korzystny z punktu uzyskiwanej mocy silnika, obniżeniu emisji szkodliwych substancji spalin oraz niskiemu zużyciu paliwa. W roku 1990 zaczęto wyposażać ciężarówki w silniki Cummins z układem wtryskowym Celect. Mechaniczne regulatory zostały zastąpione na rzecz mikroprocesora połączonego z ECU, z kolei pompowtryskiwacze zaczęto wyposażać w zawory elektromagnetyczne, które w zależności od impulsu prądowego ze sterownika silnika ECU, regulowały wielkość i czas trwania dawki paliwa. Zamknięcie tego zaworu rozpoczynało wtrysk paliwa. Kiedy z kolei zawór ten jest otwarty, następuje dozowanie paliwa. Zawór ten jest bardzo szybki a najefektywniej pracował przy 18 Hz.
W roku 1992 firma Cummins zaprezentowała w Europie drugiej generacji układy wtryskowe Celect. Zastosowano je w angielskich, fińskich, duńskich ciężarówkach jak i autobusach np. Neoplan, Ikarus. Najnowszej generacji układy wtryskowe Celect pozwalają na generowanie ciśnienia wtrysku rzędu 170 MPa.

Obrazek

(wtryskiwacz Cummins Celect)


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin