Dzisiaj jest 26 maja 2018, 15:05

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 30 mar 2013, 8:43 
Elektroniczne sterowanie silnikiem diesla Bosch Delphi i inne (EDC)(czyjniki).

Elektroniczne sterowanie jednostką napędową całkowicie zmieniło pracę i obsługę serwisową silnika. Zastosowano je zarówno do silników pojazdów osobowych jak i użytkowych. Dzięki tej elektronizacji znacząco poprawiono sprawność silnika.

Obrazek

(zdjęcie jednostki sterującej Bosch EDC - komputer silnika)

Elektroniczne sterowanie jednostką napędową odbywa się za pomocą cyfrowych, analogowych oraz pracujących jako przełączniki czujników, elektromagnetycznych urządzeń wykonawczych i elektronicznego sterownika (ECU). Stan pracy silnika określają zebrane informacje z wszystkich czujników umieszczonych w różnych częściach jednostki.
• Czujniki analogowe, które są zasilane stałym napięciem bezpośrednio ze sterownika, wysyłają do ECU sygnały o mniejszym napięciu informacje o zmianach wielkości mierzonej przez czujnik:
- temperatury płynu chłodzącego (następuje zmiana rezystancji czujnika). Czujnik tego typu składa się z rezystora NTC

Obrazek

1. Złącze elektryczne, 2. Obudowa czujnika, 3. Rezystor NTC;

- temperatury powietrza zasysanego, mierzonej w obudowie filtru powietrza z taką samą zasadą pomiaru jak płynu chłodzącego,
- temperatury paliwa, która jest mierzona w pompie wtryskowej. Ponieważ temperatura paliwa jest proporcjonalna do jego gęstości, ECU wysyła sygnał zmiany ilości wtryskiwanego paliwa na podstawie otrzymanego sygnału o zmianie rezystancji czujnika;
- temperatury oleju silnikowego;
- ciśnienia bezwzględnego powietrza, które jest mierzone w kolektorze dolotowym turbosprężarki a na podstawie którego ECU określa wymaganą dawkę paliwa;
- masy przepływającego powietrza w kolektorze dolotowym, mierzonego za pomocą przepływomierza z termoanemometrem drutowym (z włóknem żarnikowym); powietrze o określonej objętości, ciśnieniu i temperatury chłodzi włókno żarnikowe, co powoduje zmianę jego rezystancji. Na podstawie tego sygnału ECU może sterować zaworem recyrkulacji spalin (ang. EGR).
● Czujniki, które generują impulsy (indukcyjne) wysyłają je do ECU jako sygnały, które mogą być bezpośrednio wykorzystane przez procesor sterownika jednostki napędowej:
- prędkości obrotowej silnika, zamontowanego najczęściej w obudowie koła zamachowego naprzeciwko zębów koła zamachowego; czujnik ten może być też montowany z przodu silnika naprzeciw koła pasowego wału korbowego. Jest to czujnik indukcyjny, w którym zmienia się pole magnetyczne w wyniku zmian szczeliny (wynoszącej od 0,25 do 1,3 mm) pomiędzy zębami lub wrębami w kole zamachowym a czołem czujnika; czujnik po przejściu każdego wierzchołka zęba wysyła impuls elektryczny;
- wzniosu igły rozpylacza, w którym przepływ prądu w cewce, zasilanej takim napięciem, aby prąd w cewce był stały niezależnie od zmian temperatury, wywołuje pole magnetyczne; ruch igły rozpylacza zmienia to pole i jest wtedy generowany sygnał napięcia, na podstawie którego ECU steruje początkiem wtrysku paliwa, uzależnionym od prędkości obrotowej i obciążenia silnika;
- ogranicznika prędkości jazdy (w samochodach użytkowych).
● Czujniki cyfrowe, które pracują jak przełączniki, informują ECU o możliwym zaistnieniu jakiejś czynności, na przykład czujnik:
- włączenia lub wyłączenia pedału sprzęgła;
- naciśnięcia pedału hamulca, w którym sygnał do ECU dopływa z wyłącznika lub włącznika świateł hamowania;
- odcięcia dopływu paliwa przez elektromagnetyczny zawór „STOP” umieszczony na pompie wtryskowej.
Elektryczne sygnały z czujników są wysyłane do elektronicznego sterownika, który zawiera mikroprocesor elektronicznego układu sterowania silnikiem. ECU porównuje wtedy informacje otrzymaną z czujników z wcześniej zapisanymi w jego pamięci parametrami, czego wynikiem jest wysyłanie sygnałów do urządzeń wykonawczych.
ECU składa się z:
- mikroprocesora, czyli urządzenia w postaci układu scalonego o bardzo małych rozmiarach (proces miniaturyzacji). W jego wnętrzu znajduje się bardzo dużo układów elektronicznych, ułożonych bezpośrednio na krzemowej płytce. Jego zadaniem jest monitorowanie pracy wszystkich układów sterownika,
- pamięci czyli zbioru układów scalonych, w której przechowuje się dane.
Pamięć tą możemy podzielić na:
- EPROM, która zawiera dane. Można jedynie je odczytywać bez możliwości ich edycji. Są w niej przechowywane zazwyczaj wzorcowe parametry pracy silnika. Jest ona podtrzymywana długowieczną baterią.
- EEPROM czyli pamięć stała, z której można odczytać dane jak i zapisywać. Są w niej zazwyczaj przechowywane informacje o usterkach pracy silnika,
- RAM, czyli pamięć w której przechowywane są dane w taki sposób, by mieć do nich błyskawiczny dostęp. Po wyłączeniu zapłonu, dane w tej pamięci giną.
Sterownik sam w sobie musi być odpowiednio zabezpieczony przez zwarciami, wstrząsami, zakłóceniami elektromagnetycznymi z zewnątrz działaniem wysokich i niskich temperatur oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Sygnały sterujące, wysyłane z ECU dotyczą głównie dawki wtrysku paliwa oraz kąta wyprzedzenia wtrysku.


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin