Dzisiaj jest 28 mar 2024, 9:38

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 07 kwie 2012, 19:11 
Silnik Diesla jest też zwany silnikiem wysokoprężnym (od wysokiego stopnia sprężania) lub silnikiem o zapłonie samoczynnym (paliwo zapala się bez wykorzystania dodatkowych urządzeń, wyłącznie w wyniku sprężenia mieszanki palnej do wysokiego ciśnienia).

Prosty schemat budowy silnika wygląda następująco:
Obrazek
[Schemat budowy silnika]
Elementy: 1 - korpus, 2 - głowica, 3 - zawór dolotowy, 4 - wtryskiwacz, 5 - zawór wylotowy, 6 - komora spalania, 7 - tłok, 8 - korbowód, 9 - wał korbowy. Autor rysunku: Jacek Pudło

Kadłub to główny element konstrukcyjny silnika. Posiada on otwory o okrągłym kształcie, zwane cylindrami, wewnątrz których umieszczone są tłoki. Głowica to górny element silnika, ograniczający od góry komorę spalania. Umieszcza się w nim przewody dolotowe i wylotowe, zawory sterujące dopływem powietrza i wypływem spalin oraz wtryskiwacze paliwa. Komora spalania jest ograniczona od góry przez głowicę, od dołu przez tłok, a od boków - przez ścianki cylindra. Tłok pełni rolę ruchomej ściany komory spalania, pozwala na zmianę jej objętości. Korbowód to odpowiedzialny element, łączący tłok z wałem korbowym. Wał korbowy jest połączony korbowodami ze wszystkimi tłokami i odbiera energię od tłoków poruszanych ciśnieniem spalin, wyprowadzając ją na zewnątrz silnika.

Na schemacie przedstawiony jest jeden cylinder. W praktyce silniki do napędu autobusów posiadają wiele cylindrów (najczęściej 6), które ułożone są w rzędzie jeden przy drugim (układ rzędowy) poziomo lub pionowo (silnik leżący - tak jak w Ikarusie 260 lub MANie NL223 lub stojący - tak jak w Solarisie Urbino 18).

Współcześnie stosowane są silniki czterosuwowe, o czterech suwach w każdym cyklu pracy. Są to kolejno:

1. Napełnianie
2. Sprężanie
3. Rozprężanie - suw pracy
4. Opróżnianie

Przejście po kolei przez wszystkie z nich objaśni zasadę działania silnika wysokoprężnego.

Napełnianie
Obrazek
Tłok przemieszcza się w dół, ciągnięty przez korbowód. Objętość komory spalania wzrasta, co stwarza podciśnienie. Powietrze przez zawór dolotowy jest wsysane do komory spalania. Wał korbowy obraca się zgodnie z ruchem z wskazówek zegara.
Obrazek
Po napełnieniu całego cylindra tłok zatrzymuje się w dolnym martwym położeniu. Wał korbowy obraca się dalej i po chwili tłok zacznie się unosić, co pozwoli na przejście do kolejnego etapu cyklu.

Sprężanie
Obrazek

Tłok zaczyna przemieszczać się do góry, co pociąga za sobą zmniejszenie objętości komory spalania, sprężenie powietrza i jednocześnie gwałtowny przyrost temperatury. W tym etapie uruchamiany jest wtryskiwacz, który wtryskuje pod wysokim ciśnieniem odpowiednio dobraną dawkę paliwa.
Obrazek
Tłok zatrzymuje się w górnym martwym położeniu. W tym momencie następuje bardzo istotne zjawisko - mieszanka par paliwa i powietrza , w wyniku wysokiego ciśnienia i wysokiej temperatury, ulega samozapłonowi i zaczyna się spalać.

Rozprężanie - suw pracy
Obrazek
Spalana mieszanka wywiera potężny nacisk na denko tłoka i odpycha go w dół. Siła nacisku jest przekazywana przez tłok na korbowód, który wymusza obrót wału korbowego.
Obrazek

Wraz ze wzrostem objętości komory spalania ciśnienie maleje aż do osiągnięcia przez tłok dolnego martwego położenia.

Opróżnianie
Obrazek
W tym suwie otwierany jest zawór wylotowy i gorące są wypychane z komory spalania przez przemieszczający się do góry tłok. Cykl spalania jest zakończony. Po osiągnięciu górnego martwego położenia tłoka nastąpi ponownie suw napełniania i cykl będzie realizowany po raz kolejny.zrodlo przegubowiec com


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 

Offline
PostZamieszczono: 31 mar 2017, 0:09 

Rejestracja: 08 mar 2017, 20:06
Posty: 35
Miejscowość: radom
Wybrał pan to co najważniejsze do opisu działania silnika, także skorzystam z tych informacji na pewno w przyszłości


Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 

Offline
PostZamieszczono: 26 paź 2017, 7:27 

Rejestracja: 24 paź 2017, 12:24
Posty: 1
Miejscowość: warszawa
dzieki za info

_________________
Pożyczka przez internet


Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies