Dzisiaj jest 28 mar 2024, 12:45



Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 60000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole z dużych liter wyraz narzędzia:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Jak działają i jakie problemy z pompowtryskiwaczami diesela
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Jak działają i jakie problemy z pompowtryskiwaczami diesela  Odpowiedz z cytatem
Pompowtryskiwacze napędzane hydraulicznie typu HEUI

Firma, która rozpowszechniła układy wtryskowe oparte o pompowtryskiwacze to Caterpillar. Ta amerykańska firma zastosowała oryginalny układ wtrysku paliwa złożony z pompowtryskiwaczy sterowanych zaworem elektromagnetycznym i napędzanych hydraulicznie, za pomocą oleju silnikowemu, który znajdował się pod ciśnieniem 4 – 23 MPa w zasobniku. Pierwsze tego typu układy zostały zastosowane w pojazdach ciężarowych a także dostawczych marki Ford. Angielska nazwa układu to HEUI co oznacza hydraulicznie napędzany i elektronicznie sterowany pompowtryskiwacz. W swojej budowie jest podobny do MEUI, które tak samo są napędzane hydraulicznie ale sterowane elektronicznie.
Układ wtryskowy typu HEUI jest złożony z:
- hydraulicznie napędzanego pompowtryskiwacza,
- wysokociśnieniowej tłoczkowej pompy oleju,
- zaworu sterującego ciśnieniem oleju w zasobniku,
- elektronicznego sterownika silnika ECU,
- podającej pompy paliwa,
- czujników: prędkości obrotowej, ciśnienia doładowania i atmosferycznego, temperatury i ciśnienia paliwa, temperatury i ciśnienia oleju, temperatury powietrza i cieczy chłodzącej, ciśnienia w kolektorze oleju, włączenia sprzęgła i hamulców pojazdu, położenia pedału przyspieszenia.

Obrazek

(Pompowtryskiwacz układu wtryskowego HEUI)

Ciśnienia maksymalne jakie mogą być wytwarzane przez układ HEUI wynoszą od 130 MPa (1993r.) do 150 MPa (1995).Ostatnie układy HEUI są w stanie wytwarzać ciśnienia rzędu 165 MPa. To ciśnienie nie zależy od prędkości obrotowej silnika ani jego obciążenia. Bez wątpienia, zaletą tego układu jest wyeliminowanie wałka krzywkowego, który służył do napędzania pompowtryskiwacza a przez to też przenosił duże obciążenie na silnik. Ponieważ nie ma potrzeby zastosowania wałka krzywkowego, konstrukcja silników nie musi być znacząco poddana modyfikacji, co bez wątpienia ułatwia adaptację pompowtryskiwaczy poprzez wymianę głowicy. Pompowtryskiwacze HEUI dają możliwości odpowiedniego kształtowania przebiegu wtrysku paliwa – wykonanie wtrysku dwufazowego w postaci dawki wstępnej oraz głównej dla odmiennych obciążeń i prędkości obrotowych silnika.
Ponieważ jak wyżej wspomniano, są to pompowtryskiwacze napędzane hydraulicznie, układ ten wymaga dwóch obiegów cieczy:
- paliwowego, który złożony jest ze zbiornika paliwa, zasilającej pompy paliwa, filtru paliwa, kanałów paliwa w głowicy silnika oraz zaworu sterującego ciśnieniem paliwa na poziomie 0.2 MPa. Do zbiornika przez to, wraca tylko niewielka część paliwa ok. 0.2 litra/min.
- olejowego, który składa się z miski olejowej, pompy oleju, chłodnicy oleju, filtra oleju, wysokociśnieniowej pompy oleju, kolektora oleju a także zaworu sterującego ciśnieniem w kolektorze.

Obrazek

(przekrój pompowtryskiwacza HEUI)

Wtrysk dawki do komory spalania zaczyna się w momencie, gdy impuls prądowy z ECU otwiera zawór elektromagnetyczny pompowtryskiwacza. Zawór ten pozwala na przepływ oleju z zasobnika do przestrzeni nad tłokiem w pompowtryskiwaczu. Tłok pod działaniem ciśnienia oleju przesuwa nurnik w dół, co powoduje tłoczenie paliwa do rozpylacza.
Wtrysk pilotowy jest zrealizowany przez trzy wzdłużne otwory w czołowej części nurnika, które odmierzają dawkę wstępną. Po zrealizowaniu przez nurnik części skoku, łączą się one z kanałem przelewowym co powoduje (po odcięciu tych otworków z przelewem) wtrysk główny paliwa.
Zakończenie wtrysku paliwa jest wywołane poprzez impuls z ECU do zaworu elektromagnetycznego, który zamykając się odcina dopływ oleju do pompowtryskiwacza a równocześnie umożliwia dopływ oleju do miski olejowej. Zasilanie pompowtryskiwacza paliwem rozpoczyna się w chwili, gdy nurnik i tłok pod działaniem sprężyny przesuwają się do góry.
Elektronicznie sterowane pompowtryskiwacze napędzane hydraulicznie są zazwyczaj stosowane w silnikach o pojemności 1 litra/cylinder. Dzięki połączeniu techniki sterowania elektronicznej i napędu hydraulicznego umożliwiło uniezależnienie układu wtryskowego od prędkości obrotowej silnika.
Najnowsze pompowtryskiwacze, które są napędzane wciąż hydraulicznie są oznaczone jako HEUI-B. Te pompowtryskiwacze umożliwiły zastosowanie różnych charakterystyk wtrysku paliwa (ciśnienie wtrysku) pod względem kąta obrotu wału korbowego, elektronicznie dostosowywanych do obciążeń i prędkości obrotowych silnika. Układ ten jest w stanie generować ciśnienia wtrysku rzędu 175 MPa. W pompowtryskiwaczach HEUI-B zawór elektromagnetyczny steruje zarówno ciśnieniem oleju dopływającego do przestrzeni wyznaczonej przez tłok i nurnik pompowtryskiwacza (jak to ma miejsce w HEUI), jak i ciśnieniem powodującym uniesienie igły w rozpylaczu.
Post Zamieszczono: 30 mar 2013, 11:46


Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies