Elektroniczna regulacja dawkowania pomp wtryskowych.
Rzędowa pompa wtryskowa wymaga ciągłej regulacji dawkowania paliwa za pomocą regulatora prędkości obrotowej w celu: - zapobiegnięciu przekroczenia maksymalnej prędkości obrotowej silnika, - zapewnienie równej pracy na biegu jałowym silnika, - równego utrzymywania prędkości obrotowych w zadanych granicach w dowolnie wybranym zakresie, - prawidłowego ustawienia dawki rozruchowej, - sterowania wielkością dawki pełnego obciążenia, a więc odpowiedniego kształtowania przebiegu momentu obrotowego silnika w stosunku do prędkości obrotowych silnika. Wymaga to korekcji dawki przy pełnym obciążeniu. Wyżej wymienione cele, są ściśle uzależnione od prędkości obrotowej silnika, a więc może je wykonywać mechaniczny regulator prędkości obrotowej. W przypadku innych zadań regulacyjnych, niezależnych od prędkości obrotowej, ich wykonywaniem zajmuje się mechaniczny regulator wyposażony w szereg dodatkowych urządzeń, takich jak: - atmosferyczny ogranicznik dymienia, którego zadaniem jest zmiana położenia ogranicznika maksymalnej dawki w zależności od ciśnienia atmosferycznego, - ciśnieniowy ogranicznik dymienia, który zmienia położenie ogranicznika maksymalnej dawki paliwa w stosunku do ciśnienia doładowania silnika. W rzędowych pompach wtryskowych sterowanych elektronicznie wyżej wymienione funkcje spełnia elektroniczny regulator w postaci elektromagnetycznego nastawnika dawki paliwa, który jest połączony z ECU. Rdzeń elektromagnesu zmienia położenie listwy regulacyjnej obciążonej sprężyną powrotną na podstawie sygnałów ze sterownika ECU i uzależnionych od rzeczywistego położenia listwy regulacyjnej, prędkości obrotowej wałka krzywkowego pompy wtryskowej, temperatury paliwa, położenia pedału przyspieszenia, temperatury i ciśnienia powietrza, prędkości jazdy samochodu oraz informacji o włączeniu hamulca bądź pedału sprzęgła. Wielkość wysunięcia się listwy regulacyjnej jest zależna od napięcia przesyłanego przez sterownik silnika ECU do elektromagnesu. Sprężyna powrotna działa na listwę regulacyjną w kierunku wyłączenia dawki paliwa. Silnik zostanie unieruchomiony w momencie, gdy zaniknie prąd na stykach elektromagnesu. Elektroniczny regulator prędkości obrotowej posiada czujnik położenia listwy regulacyjnej i czujnik prędkości obrotowej.
Elektroniczna regulacja dawkowania pomp wtryskowych.
Rzędowa pompa wtryskowa wymaga ciągłej regulacji dawkowania paliwa za pomocą regulatora prędkości obrotowej w celu: - zapobiegnięciu przekroczenia maksymalnej prędkości obrotowej silnika, - zapewnienie równej pracy na biegu jałowym silnika, - równego utrzymywania prędkości obrotowych w zadanych granicach w dowolnie wybranym zakresie, - prawidłowego ustawienia dawki rozruchowej, - sterowania wielkością dawki pełnego obciążenia, a więc odpowiedniego kształtowania przebiegu momentu obrotowego silnika w stosunku do prędkości obrotowych silnika. Wymaga to korekcji dawki przy pełnym obciążeniu. Wyżej wymienione cele, są ściśle uzależnione od prędkości obrotowej silnika, a więc może je wykonywać mechaniczny regulator prędkości obrotowej. W przypadku innych zadań regulacyjnych, niezależnych od prędkości obrotowej, ich wykonywaniem zajmuje się mechaniczny regulator wyposażony w szereg dodatkowych urządzeń, takich jak: - atmosferyczny ogranicznik dymienia, którego zadaniem jest zmiana położenia ogranicznika maksymalnej dawki w zależności od ciśnienia atmosferycznego, - ciśnieniowy ogranicznik dymienia, który zmienia położenie ogranicznika maksymalnej dawki paliwa w stosunku do ciśnienia doładowania silnika. W rzędowych pompach wtryskowych sterowanych elektronicznie wyżej wymienione funkcje spełnia elektroniczny regulator w postaci elektromagnetycznego nastawnika dawki paliwa, który jest połączony z ECU. Rdzeń elektromagnesu zmienia położenie listwy regulacyjnej obciążonej sprężyną powrotną na podstawie sygnałów ze sterownika ECU i uzależnionych od rzeczywistego położenia listwy regulacyjnej, prędkości obrotowej wałka krzywkowego pompy wtryskowej, temperatury paliwa, położenia pedału przyspieszenia, temperatury i ciśnienia powietrza, prędkości jazdy samochodu oraz informacji o włączeniu hamulca bądź pedału sprzęgła. Wielkość wysunięcia się listwy regulacyjnej jest zależna od napięcia przesyłanego przez sterownik silnika ECU do elektromagnesu. Sprężyna powrotna działa na listwę regulacyjną w kierunku wyłączenia dawki paliwa. Silnik zostanie unieruchomiony w momencie, gdy zaniknie prąd na stykach elektromagnesu. Elektroniczny regulator prędkości obrotowej posiada czujnik położenia listwy regulacyjnej i czujnik prędkości obrotowej.
|