Dzisiaj jest 28 mar 2024, 20:55



Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 60000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole z dużych liter wyraz narzędzia:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Wszystko co wiemy o pompach wtryskowych VP 30 / 44 Bosch
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Re: Wszystko co wiemy o pompach wtryskowych VP 30 / 44 Bosch  Odpowiedz z cytatem
Ja również poszukuję odpowiedzi na to pytanie, jak to jest z tym kątem wyprzedzenia wtrysku?
Post Zamieszczono: 31 mar 2017, 0:19
  Tytuł:  Re: Wszystko co wiemy o pompach wtryskowych VP 30 / 44 Bosch  Odpowiedz z cytatem
Bardzo rzeczowe objaśnienie działania pomp za co dziękuję.
Byłbym wdzięczny jeśli ktoś by wyjaśnił różnicę między : kątem wyprzedzenia wtrysku, a kątem dostawy w pompie VP44 oraz jaki element jest odpowiedzialny za regulację tego drugiego.
Post Zamieszczono: 23 sty 2014, 17:30
  Tytuł:  Wszystko co wiemy o pompach wtryskowych VP 30 / 44 Bosch  Odpowiedz z cytatem
Ustawienie początku tłoczenia pomp rozdzielaczowych.
Przedstawiamy metody ustawiania rozdzielaczowych pomp wtryskowych różnych typów podczas ich naprawy w warsztatach samochodowych.

Pompy rozdzielaczowe mechaniczne oraz EDC.
Najczęstszą metodą ustawiania rozdzielaczowych pomp wtryskowych VE w silniku jest ustawienie za pomocą czujnika zegarowego. (Brak Rys. 1 strona 3 w internecie)

Obrazek

Przykład ustawienia pompy za pomocą czujnika zegarowego.

Innym sposobem jest ustawienie pompy za pomocą specjalnej blokady. Wówczas początek tłoczenia powinien zostać ustawiony przez warsztat naprawiający pompę wtryskową tak, aby po włożeniu blokady w odpowiednie otwory w pompie zapłon na silniku miał prawidłową wartość. W przypadku pomp ustawianych na blokadę, często w instrukcjach naprawczych zawarte są dodatkowo dane umożliwiające sprawdzenie pompy na czujnik zegarowy. Ustawienie zapłonu na blokadę jest zbliżone do ustawienia na czujnik zegarowy, szczególnie w zakresie przygotowania silnika. Jest ono jednak łatwiejsze i szybsze.
Przystępując do ustawienia pompy, w części M programu ESI [tronic], lub w podręczniku Autodata Diesel znajdujemy numer cylindra odniesienia, na który należy ustawić silnik przy wkładaniu pompy wtryskowej do silnika. W samochodach europejskich jest to zazwyczaj pierwszy cylinder silnika, licząc od strony rozrządu (wyjątek stanowią auta francuskie, w których cylindry liczone są od strony koła zamachowego – wtedy zapłon ustawiamy na czwarty cylinder).
Dodatkowo musimy odczytać czy wał korbowy ustawiamy dokładnie w OT, czy o konkretną wartość kątową przed/po OT (zazwyczaj jest to OT, w danych jest to oznaczone jako wartość 0). Musimy ustalić, w którym miejscu znajdują się znaki świadczące o ustawieniu cylindra w OT. Najczęściej są to znaki na kole zamachowym lub na kole pasowym, czasem pozycję wału ustalają blokady.

Obrazek
Znak na kole zamachowym.

Do prawidłowego ustawienia niezbędne jest rozpoznanie wylotu (króćca) pompy, na który aktualnie kierowane jest paliwo sprężane przez tłokorozdzielacz. Właściwy wylot z pompy wskazuje nam rowek wpustowy wykonany na czopie wałka pompy. Przyjmuje się, że tłoczenie paliwa odbywa się na tym wylocie, na który skierowany jest rowek wpustowy/wpust wałka.
Czasem w danych ustawczych samochodu zawarte jest oznaczenie literowe króćca, na który ustawiamy pompę do silnika. Króćce pompy opisane na powierzchni głowicy mają oznaczenia literowe A,B,C,D,E,F odpowiednio do silników 4-,5-,6-cylindrowych. Gdy w danych nie zaznaczono króćca, który odpowiada cylindrowi odniesienia, należy kierować się ułożeniem przewodów wtryskowych. Jeżeli zapłon ustawiamy na pierwszy cylinder silnika, należy sprawdzić, do którego króćca pompy dochodzi przewód wtryskowy podłączony do wtryskiwacza umieszczonego na pierwszym cylindrze.
Dodatkowo w tabeli powinniśmy znaleźć wymiar ustawczy początku tłoczenia. Stanowi go skok tłokorozdzielacza, po wykonaniu którego nastąpi wtrysk paliwa do cylindra. Zazwyczaj wymiar ten wynosi 0,30-0,80 mm dla wtrysku pośredniego (IDI), (czasem dla wtrysku pośredniego wartość ta dochodzi nawet do 1,30 mm) oraz 0,65 do 1,60 mm dla wtrysku bezpośredniego (DI).

Przebieg ustawienia zapłonu na pierwszym cylindrze na silniku znajdującym się dokładnie w OT.
Ustawić wał korbowy w takim położeniu, aby tłok w cylindrze odniesienia (w tym przypadku pierwszy cylinder) znalazł się w OT.
Ustawić prawidłową pozycję wałka rozrządu (najczęściej za pomocą specjalnych przyrządów blokujących).
Zamontować pompę do silnika zwracając uwagę, aby rowek wpustowy/wpust wałka pompy był skierowany na króciec pompy przyporządkowany do pierwszego cylindra. Zamontować koło napędowe pompy wtryskowej na wałku pompy. Założyć oraz wstępnie napiąć pasek rozrządu.
Zamontować czujnik zegarowy wraz z oprawką w miejsce śruby zamykającej wkręconej w centralną śrubę kołpakową głowicy. Cofnąć wał korbowy do chwili, aż wskazówka czujnika zatrzyma się – dolny punkt zwrotny, w którym tłokorozdzielacz pompy całkowicie cofnie się do skrajnego dolnego położenia (UT tłokorozdzielacza). W tym miejscu wyzerować „0” czujnik zegarowy.
Następnie obracać wałem korbowym zgodnie z obrotami silnika, aż tłok w cylindrze osiągnie OT. Wartość odczytana na czujniku zegarowym stanowi skok tłokorozdzielacza, której odpowiada wartość ustawienia początku tłoczenia. Jeżeli zmierzona wartość początku tłoczenia odbiega od wartości podawanej w instrukcji, należy skorygować ustawienie pompy. Następnie trzeba skontrolować jeszcze raz wartości po obróceniu wału korbowego o dwa obroty. Sprawdzić ustawienie oraz napięcie paska rozrządu. Dokręcić właściwym momentem wszystkie zluzowane wcześniej połączenia śrubowe. Po dokręceniu połączeń jeszcze raz skontrolować napięcie paska. W niektórych samochodach po właściwym dociągnięciu wszystkich połączeń może wystąpić zbyt mocne jego napięcie. Grozi to zerwaniem paska lub zużyciem tulejek łożyskujących wałek pompy.

Regulacja zapłonu zależnie od sposobu mocowania oraz napędu pompy.
W pompach z jednoczęściowym kołem napędowym osadzanym bezpośrednio na wałku napędowym przestawienie odbywa się poprzez obrócenie korpusu pompy po poluzowaniu śrub mocujących pompę do bloku silnika. W takim przypadku otwory we flanszy mocującej pompę do bloku silnika mają kształt fasolowy. Gdy pompa jest zamocowana z prawej strony silnika, przestawienie pompy w kierunku przeciwnym przyspiesza początek tłoczenia – zapłon. Niekiedy przy zbyt dużej różnicy w ustawieniu pompy konieczne jest przestawienie paska rozrządu. Należy wówczas pamiętać, aby podczas obracania korpusu pompy zluzować przewody wtryskowe przy głowicy. Inaczej będą one zbyt mocno naprężone i może dojść do pęknięcia przewodów wtryskowych.
W pompach z dwuczęściowym kołem napędowym (koło napędowe przykręcane do piasty zamocowanej na wałku) przestawienie odbywa się poprzez obrócenie wałka pompy po poluzowaniu śrub mocujących koło napędowe do piasty. W takim przypadku otwory w kole napędowym pompy mają kształt fasolowy, zaś flansza mocująca korpusu – otwory okrągłe. Gdy pompa jest zamocowana z prawej strony silnika, przestawienie wałka pompy w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów silnika przyspiesza, zaś w kierunku przeciwnym opóźnia początek tłoczenia – zapłon. Podobnie jak poprzednio, przy zbyt dużej różnicy w ustawieniu pompy konieczne jest przestawienie paska rozrządu.

Pompy rozdzielaczowe typu VP30/44 ze sterownikiem PSG5.
W większości elektronicznie sterowanych pomp typu VP30/VP44 zapłon ustawiany jest automatycznie na stanowisku probierczym EPS 815. Mechanik naprawiający pompę ma za zadanie zamontować piastę napędową pompy po zablokowaniu wałka w pozycji odpowiadającej początkowi tłoczenia, wyznaczonemu podczas testowania pompy. Używa w tym celu kołka wprowadzonego w otwór piasty i korpusu pompy. Mamy tu do czynienia z tzw. dwuczęściowym kołem napędowym. W ten sam sposób pompa montowana jest do silnika.
W zasadzie po zdjęciu piasty napędowej ze stożka wałka nie ma możliwości właściwego ustawienia zapłonu bez testu pompy na stanowisku probierczym. Nie można więc tego robić, jeżeli nie dysponujemy stosownym wyposażeniem testowym.
Pompy Vp44 stosowane w silniku 2.0 w samochodach BMW nie mają piasty. Koło napędowe pompy jest montowane bezpośrednio na czopie wałka napędowego. Zapłon ustawiany jest również automatycznie na stanowisku probierczym EPS 815, jednak dodatkowo wykonywany jest pomiar położenia wałka za pomocą czujnika zegarowego. Czujnik zegarowy wraz z oprawką (zestaw inny, niż w przypadku pomp VE) wkręca się w pogłębiony otwór wykonany w nadlewie w bocznej ściance korpusu pompy po wykręceniu zaślepki. Po odczytaniu, wymiar ustawczy nabijany jest na tabliczce znamionowej pompy. Podczas montażu pompy do silnika mechanik ustawia w podobny sposób wymiar ustawczy, następnie blokuje wałek za pomocą śruby kontrującej i wkłada pompę do silnika. Podobna procedura dotyczy pomp VP44 stosowanych w samochodach ciężarowych marki Volvo oraz MAN.

Sposób ustawienia właściwej pozycji wałka napędowego.
Ustawić wałek w takiej pozycji, aby przez otwór w ściance korpusu było widać podcięcie wykonane na wałku napędowym pompy.
Wkręcić czujnik zegarowy z oprawką i lekko cofnąć wałek, aby końcówka czujnika zegarowego opierała się na kole podstawowym wałka (powierzchnia okrągła przed podcięciem). W tej pozycji wyzerować czujnik zegarowy. Następnie obracać wałkiem pompy zgodnie z kierunkiem obrotów aż do uzyskania wymiaru ustawczego znajdującego się na tabliczce znamionowej. Wymiar ustawczy powinien się mieścić w przedziale 0,6-1,4 mm (jest to wymiar indywidualny dla każdej pompy.
W tej pozycji zablokować wałek śrubą kontrującą.
Post Zamieszczono: 04 sie 2013, 22:02


Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies