- Elektronicznie sterowany przestawiacz wtrysku.
W pompie wtryskowej VE (elektronicznie sterowana), regulacją początkiem tłoczenia zajmuje przestawiacz tłoczenia (potocznie: przestawiacz wtrysku). W zależności od np. prędkości obrotowej wału korbowego, temperatury płynu chłodzącego, obciążenia silnika czy też ciśnienia atmosferycznego, przestawiacz wtrysku zmienia początek tłoczenia paliwa.
( Przestawiacz wtrysku bosch ve)
za rozruch zimnego silnika, odpowiada urządzenie, które automatycznie przestawia wtrysk dawki.,
- urządzenie, które zajmuje się korekcją początku tłoczenia w zależności od aktualnego obciążenia silnika. W przypadku jego braku, to w miarę zwiększania się prędkości obrotowej silnika, przestawiacz powodowałby wzrost kąta wyprzedzenia wtrysku (przestawienie tłoczenia na „wczesny”) na skutek wzrostu ciśnienia w przestawiaczu. Tutaj wkracza więc korektor, który odpowiednio zmienia ciśnienie w przestawiaczu przy danym obciążeniu przy stałej, ustalonej prędkości obrotowej,
- przestawiacz wtrysku, którego zadaniem jest przyspieszyć początek tłoczenia wraz ze zwiększaniem się prędkości obrotowej silnika.
Proces przestawienia wtrysku w elektronicznie sterowanej pompie wtryskowej VE, jest realizowany bardzo podobnie do tego w pompach sterowanych mechanicznie. W dolnej części konstrukcji pompy, umieszczony jest hydrauliczny przestawiacz wtrysku, w którym ciśnienie paliwa powoduje przesunięcie się tłoczka przestawiacza, który z kolei jest połączony z pierścieniem rolkowym za pomocą sworznia. W związku ze zmianami ciśnienia, ruch tłoczka powoduje obrót pierścienia z rolkami napędzającymi tarczę krzywkową tłokorozdzielacza. W celu zachowania tłoczka w równowadze, zastosowano sprężynę. Elektronicznie sterowany przestawiacz posiada od strony działającego ciśnienia na tłoczek, zawór elektromagnetyczny, którego zadaniem jest zmiana ciśnienia paliwa. Pracą tego zaworu zajmuje się sterownik silnika ECU. W momencie otwarcia się tego zaworu, ciśnienie maleje co powoduje opóźnienie początku tłoczenia. Jego odwrotna pozycja (zawór zamknięty) powoduje, że wzrasta ciśnienie a w związku z tym przyspieszenie wtrysku.
Sterownik silnika ECU ma w związku z tym, zapisane charakterystyki pracy przestawiacza wtrysku, które są wykorzystywane w zależności od aktualnej pracy silnika. Odpowiedni stosunek czasu otwarcia do czasu zamknięcia się zaworu elektromagnetycznego jest ustalany w sprzężeniu zwrotnym wraz z czujnikiem wzniosu igły rozpylacza. Sygnał z niego pochodzący jest następnie porównywany z wzorcową charakterystyką zapisaną w ECU.
(Czujnik położenia pedału przyspieszenia)
- Elektronicznie sterowany przestawiacz wtrysku.
W pompie wtryskowej VE (elektronicznie sterowana), regulacją początkiem tłoczenia zajmuje przestawiacz tłoczenia (potocznie: przestawiacz wtrysku). W zależności od np. prędkości obrotowej wału korbowego, temperatury płynu chłodzącego, obciążenia silnika czy też ciśnienia atmosferycznego, przestawiacz wtrysku zmienia początek tłoczenia paliwa.
[img]http://www.tdi-tuning.pl/tools/pompyve/przestawiacz2.jpg[/img]
( Przestawiacz wtrysku bosch ve)
za rozruch zimnego silnika, odpowiada urządzenie, które automatycznie przestawia wtrysk dawki.,
- urządzenie, które zajmuje się korekcją początku tłoczenia w zależności od aktualnego obciążenia silnika. W przypadku jego braku, to w miarę zwiększania się prędkości obrotowej silnika, przestawiacz powodowałby wzrost kąta wyprzedzenia wtrysku (przestawienie tłoczenia na „wczesny”) na skutek wzrostu ciśnienia w przestawiaczu. Tutaj wkracza więc korektor, który odpowiednio zmienia ciśnienie w przestawiaczu przy danym obciążeniu przy stałej, ustalonej prędkości obrotowej,
- przestawiacz wtrysku, którego zadaniem jest przyspieszyć początek tłoczenia wraz ze zwiększaniem się prędkości obrotowej silnika.
Proces przestawienia wtrysku w elektronicznie sterowanej pompie wtryskowej VE, jest realizowany bardzo podobnie do tego w pompach sterowanych mechanicznie. W dolnej części konstrukcji pompy, umieszczony jest hydrauliczny przestawiacz wtrysku, w którym ciśnienie paliwa powoduje przesunięcie się tłoczka przestawiacza, który z kolei jest połączony z pierścieniem rolkowym za pomocą sworznia. W związku ze zmianami ciśnienia, ruch tłoczka powoduje obrót pierścienia z rolkami napędzającymi tarczę krzywkową tłokorozdzielacza. W celu zachowania tłoczka w równowadze, zastosowano sprężynę. Elektronicznie sterowany przestawiacz posiada od strony działającego ciśnienia na tłoczek, zawór elektromagnetyczny, którego zadaniem jest zmiana ciśnienia paliwa. Pracą tego zaworu zajmuje się sterownik silnika ECU. W momencie otwarcia się tego zaworu, ciśnienie maleje co powoduje opóźnienie początku tłoczenia. Jego odwrotna pozycja (zawór zamknięty) powoduje, że wzrasta ciśnienie a w związku z tym przyspieszenie wtrysku.
Sterownik silnika ECU ma w związku z tym, zapisane charakterystyki pracy przestawiacza wtrysku, które są wykorzystywane w zależności od aktualnej pracy silnika. Odpowiedni stosunek czasu otwarcia do czasu zamknięcia się zaworu elektromagnetycznego jest ustalany w sprzężeniu zwrotnym wraz z czujnikiem wzniosu igły rozpylacza. Sygnał z niego pochodzący jest następnie porównywany z wzorcową charakterystyką zapisaną w ECU.
[img]http://images.kangoo.pl/21172526/95331/large/bosch_0_205_001_029.jpg[/img]
(Czujnik położenia pedału przyspieszenia)