Dzisiaj jest 28 mar 2024, 15:24



Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 60000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole z dużych liter wyraz narzędzia:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Zasada działania silnika Diesla
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Re: Zasada działania silnika Diesla  Odpowiedz z cytatem
dzieki za info
Post Zamieszczono: 26 paź 2017, 7:27
  Tytuł:  Re: Zasada działania silnika Diesla  Odpowiedz z cytatem
Wybrał pan to co najważniejsze do opisu działania silnika, także skorzystam z tych informacji na pewno w przyszłości
Post Zamieszczono: 31 mar 2017, 0:09
  Tytuł:  Zasada działania silnika Diesla  Odpowiedz z cytatem
Silnik Diesla jest też zwany silnikiem wysokoprężnym (od wysokiego stopnia sprężania) lub silnikiem o zapłonie samoczynnym (paliwo zapala się bez wykorzystania dodatkowych urządzeń, wyłącznie w wyniku sprężenia mieszanki palnej do wysokiego ciśnienia).

Prosty schemat budowy silnika wygląda następująco:
Obrazek
[Schemat budowy silnika]
Elementy: 1 - korpus, 2 - głowica, 3 - zawór dolotowy, 4 - wtryskiwacz, 5 - zawór wylotowy, 6 - komora spalania, 7 - tłok, 8 - korbowód, 9 - wał korbowy. Autor rysunku: Jacek Pudło

Kadłub to główny element konstrukcyjny silnika. Posiada on otwory o okrągłym kształcie, zwane cylindrami, wewnątrz których umieszczone są tłoki. Głowica to górny element silnika, ograniczający od góry komorę spalania. Umieszcza się w nim przewody dolotowe i wylotowe, zawory sterujące dopływem powietrza i wypływem spalin oraz wtryskiwacze paliwa. Komora spalania jest ograniczona od góry przez głowicę, od dołu przez tłok, a od boków - przez ścianki cylindra. Tłok pełni rolę ruchomej ściany komory spalania, pozwala na zmianę jej objętości. Korbowód to odpowiedzialny element, łączący tłok z wałem korbowym. Wał korbowy jest połączony korbowodami ze wszystkimi tłokami i odbiera energię od tłoków poruszanych ciśnieniem spalin, wyprowadzając ją na zewnątrz silnika.

Na schemacie przedstawiony jest jeden cylinder. W praktyce silniki do napędu autobusów posiadają wiele cylindrów (najczęściej 6), które ułożone są w rzędzie jeden przy drugim (układ rzędowy) poziomo lub pionowo (silnik leżący - tak jak w Ikarusie 260 lub MANie NL223 lub stojący - tak jak w Solarisie Urbino 18).

Współcześnie stosowane są silniki czterosuwowe, o czterech suwach w każdym cyklu pracy. Są to kolejno:

1. Napełnianie
2. Sprężanie
3. Rozprężanie - suw pracy
4. Opróżnianie

Przejście po kolei przez wszystkie z nich objaśni zasadę działania silnika wysokoprężnego.

Napełnianie
Obrazek
Tłok przemieszcza się w dół, ciągnięty przez korbowód. Objętość komory spalania wzrasta, co stwarza podciśnienie. Powietrze przez zawór dolotowy jest wsysane do komory spalania. Wał korbowy obraca się zgodnie z ruchem z wskazówek zegara.
Obrazek
Po napełnieniu całego cylindra tłok zatrzymuje się w dolnym martwym położeniu. Wał korbowy obraca się dalej i po chwili tłok zacznie się unosić, co pozwoli na przejście do kolejnego etapu cyklu.

Sprężanie
Obrazek

Tłok zaczyna przemieszczać się do góry, co pociąga za sobą zmniejszenie objętości komory spalania, sprężenie powietrza i jednocześnie gwałtowny przyrost temperatury. W tym etapie uruchamiany jest wtryskiwacz, który wtryskuje pod wysokim ciśnieniem odpowiednio dobraną dawkę paliwa.
Obrazek
Tłok zatrzymuje się w górnym martwym położeniu. W tym momencie następuje bardzo istotne zjawisko - mieszanka par paliwa i powietrza , w wyniku wysokiego ciśnienia i wysokiej temperatury, ulega samozapłonowi i zaczyna się spalać.

Rozprężanie - suw pracy
Obrazek
Spalana mieszanka wywiera potężny nacisk na denko tłoka i odpycha go w dół. Siła nacisku jest przekazywana przez tłok na korbowód, który wymusza obrót wału korbowego.
Obrazek

Wraz ze wzrostem objętości komory spalania ciśnienie maleje aż do osiągnięcia przez tłok dolnego martwego położenia.

Opróżnianie
Obrazek
W tym suwie otwierany jest zawór wylotowy i gorące są wypychane z komory spalania przez przemieszczający się do góry tłok. Cykl spalania jest zakończony. Po osiągnięciu górnego martwego położenia tłoka nastąpi ponownie suw napełniania i cykl będzie realizowany po raz kolejny.zrodlo przegubowiec com
Post Zamieszczono: 07 kwie 2012, 19:11


Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies