Zasada działania Common-rail
W silnikach wykorzystujących system Common Rail zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną) wspólnego dla wszystkich cylindrów. Ciśnienie utrzymujące się w tym przewodzie wynosi ok. 1350 bar, niezależnie od obciążenia silnika ani od jego prędkości obrotowej. Następnie z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.
Pompa Common Rail
Dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy sterowanych elektronicznie możliwe jest dowolne kształtowanie czasu wtrysku, jego długości oraz dawki paliwa zależnie od wielu czynników (np. obciążenia silnika). Daje to również możliwość podziału wtrysku paliwa na 3 etapy:
wtrysk pilotowy
wtrysk właściwy
dawka dopalająca
Taki wtrysk umożliwia lepsze spalenie dawki paliwa oraz zmniejszenie jego zużycia.
Zalety systemu
lepsze spalanie paliwa
niższe zużycie paliwa
mała emisja spalin
praca silnika jest bardziej miękka
niższy poziom hałasu w porównaniu do tradycyjnego rozwiązania
łatwość uzyskania wysokich parametrów silnika
Wady systemu
układ wymaga wysokiej jakości oleju napędowego gdyż niewielkie zanieczyszczenie może doprowadzić do zniszczenia wtryskiwaczy pracujących pod wielkim ciśnieniem
wysokie ceny części w razie awarii