Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami sterowanymi elektronicznie.
Wadą w wysokociśnieniowym układzie wtryskowym jest bez wątpienia przewód wtryskowy, przez który przepływa paliwo pod wysokim ciśnieniem. W związku z pracą silnika, dochodzi w nim do znacznych wahań ciśnienia a także do spiętrzania się fal, co powoduje wydłużenie się czasu wtrysku a w następstwie powtryski paliwa do komory spalania. Jak można się domyślać, jest to bardzo niekorzystne zjawisko gdyż powoduje ono znaczący wzrost hałasu, zadymienia a także większego zużycia paliwa. Z powodu wysokiego ciśnienia przewody wtryskowe lubią pękać w miejscach łączenia ich z pompą wtryskową a wtryskiwaczami.
Dlatego już na początku lat trzydziestych postanowiono do zagadnienia układów wtryskowych podejść inaczej. Postanowiono zespolić układ tłoczący z wtryskowym co wyeliminowało konieczność zastosowania przewodów wtryskowych. Układ ten nazwano więc pompowtryskiwaczem. W związku z coraz to ostrzejszymi wymaganiami dotyczącymi emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz upowszechnieniem się silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, temat pompowtryskiwaczy powrócił szybko.
A więc z czego jest zbudowany taki pompowtryskiwacz?
Przede wszystkim, pompowtryskiwacz jest to zespół układu wtryskowego, który realizuje zadanie jednej sekcji tłoczącej pompy wtryskowej i jednego wtryskiwacza. Dzięki wyeliminowaniu przewodu wysokiego ciśnienia, konstrukcja pompowtryskiwacza jest zwarta, przez co też zwiększyła się znacząco dokładność odmierzanych dawek paliwa a także początku wtrysku. Pompowtryskiwacz jest napędzany mechanicznie za pomocą wałka rozrządu, na którym znajdują się dodatkowe krzywki i dźwignie dla wszystkich pompowtryskiwaczy.
Tłok pompowtryskiwacza nie posiada w swojej konstrukcji krawędzi sterującej, gdyż jej funkcję wykonuje teraz zawór elektromagnetyczny, który jest sterowany impulsami prądowymi ze sterownika ECU. Skok tłoka jest zawsze stały, a jego przebieg jest uzależniony od zarysu krzywki na wale rozrządu. Proces kończy się, gdy następuje otwarcie zaworu elektromagnetycznego przez ECU. Maksymalne ciśnienie tłoczenia zależy w głównej mierze od ilości wtryskiwanej dawki oraz prędkości tłoka w pompowtryskiwaczu.
Pompa zasilająca tłoczy paliwo do pompowtryskiwaczy pod ciśnieniem ok. 0.4 MPa. W trakcie suwu tłoczenia tłoka pompowtryskiwacza do góry na skutek działania sprężyny, następuje zassanie paliwa do przestrzeni tłoczącej z magistrali zasilającej. W tym przypadku też, zawór elektromagnetyczny na skutek braku napięcia, pozostaje otwarty i połączony z obiegiem paliwa w magistrali.
W przypadku sytuacji, gdy tłok pod naciskiem dźwigni przesuwa się w dół, zaczyna się faza wtrysku paliwa, którą inicjuje impuls prądowy ze sterownika ECU.
W momencie odcięcia impulsu prądowego, następuje otwarcie się zaworu elektromagnetycznego i spadek ciśnienia paliwa w przestrzeni tłoczącej na skutek powiązania z magistralą zasilającą. Pompowtryskiwacze są w stanie generować ciśnienia wtrysku rzędu 200 MPa, co jest ciężkie do uzyskania w przypadku zasobnikowych układów wtryskowych. Za sprawą odpowiedniej budowy tłoczka w miniaturowym zasobniku hydraulicznym, znajdującym się nad przestrzenią tłoczącą, można wykonać wtrysk dwustopniowy: dawki wstępnej i dawki głównej po ponownym uniesieniu się igły rozpylacza w czasie ruchu tłoka pompowtryskiwacza i tłoczka zasobnika ku dołowi.
(Pompowtryskiwacz napędzany mechanicznie Delphi)
(Pompowtryskiwacz napędzany elektronicznie)
Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami sterowanymi elektronicznie.
Wadą w wysokociśnieniowym układzie wtryskowym jest bez wątpienia przewód wtryskowy, przez który przepływa paliwo pod wysokim ciśnieniem. W związku z pracą silnika, dochodzi w nim do znacznych wahań ciśnienia a także do spiętrzania się fal, co powoduje wydłużenie się czasu wtrysku a w następstwie powtryski paliwa do komory spalania. Jak można się domyślać, jest to bardzo niekorzystne zjawisko gdyż powoduje ono znaczący wzrost hałasu, zadymienia a także większego zużycia paliwa. Z powodu wysokiego ciśnienia przewody wtryskowe lubią pękać w miejscach łączenia ich z pompą wtryskową a wtryskiwaczami.
Dlatego już na początku lat trzydziestych postanowiono do zagadnienia układów wtryskowych podejść inaczej. Postanowiono zespolić układ tłoczący z wtryskowym co wyeliminowało konieczność zastosowania przewodów wtryskowych. Układ ten nazwano więc pompowtryskiwaczem. W związku z coraz to ostrzejszymi wymaganiami dotyczącymi emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz upowszechnieniem się silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, temat pompowtryskiwaczy powrócił szybko.
A więc z czego jest zbudowany taki pompowtryskiwacz?
Przede wszystkim, pompowtryskiwacz jest to zespół układu wtryskowego, który realizuje zadanie jednej sekcji tłoczącej pompy wtryskowej i jednego wtryskiwacza. Dzięki wyeliminowaniu przewodu wysokiego ciśnienia, konstrukcja pompowtryskiwacza jest zwarta, przez co też zwiększyła się znacząco dokładność odmierzanych dawek paliwa a także początku wtrysku. Pompowtryskiwacz jest napędzany mechanicznie za pomocą wałka rozrządu, na którym znajdują się dodatkowe krzywki i dźwignie dla wszystkich pompowtryskiwaczy.
Tłok pompowtryskiwacza nie posiada w swojej konstrukcji krawędzi sterującej, gdyż jej funkcję wykonuje teraz zawór elektromagnetyczny, który jest sterowany impulsami prądowymi ze sterownika ECU. Skok tłoka jest zawsze stały, a jego przebieg jest uzależniony od zarysu krzywki na wale rozrządu. Proces kończy się, gdy następuje otwarcie zaworu elektromagnetycznego przez ECU. Maksymalne ciśnienie tłoczenia zależy w głównej mierze od ilości wtryskiwanej dawki oraz prędkości tłoka w pompowtryskiwaczu.
Pompa zasilająca tłoczy paliwo do pompowtryskiwaczy pod ciśnieniem ok. 0.4 MPa. W trakcie suwu tłoczenia tłoka pompowtryskiwacza do góry na skutek działania sprężyny, następuje zassanie paliwa do przestrzeni tłoczącej z magistrali zasilającej. W tym przypadku też, zawór elektromagnetyczny na skutek braku napięcia, pozostaje otwarty i połączony z obiegiem paliwa w magistrali.
W przypadku sytuacji, gdy tłok pod naciskiem dźwigni przesuwa się w dół, zaczyna się faza wtrysku paliwa, którą inicjuje impuls prądowy ze sterownika ECU.
W momencie odcięcia impulsu prądowego, następuje otwarcie się zaworu elektromagnetycznego i spadek ciśnienia paliwa w przestrzeni tłoczącej na skutek powiązania z magistralą zasilającą. Pompowtryskiwacze są w stanie generować ciśnienia wtrysku rzędu 200 MPa, co jest ciężkie do uzyskania w przypadku zasobnikowych układów wtryskowych. Za sprawą odpowiedniej budowy tłoczka w miniaturowym zasobniku hydraulicznym, znajdującym się nad przestrzenią tłoczącą, można wykonać wtrysk dwustopniowy: dawki wstępnej i dawki głównej po ponownym uniesieniu się igły rozpylacza w czasie ruchu tłoka pompowtryskiwacza i tłoczka zasobnika ku dołowi.
[img]http://serwis.pezal.com/UserFiles/Image/EUI%20product%20photo.jpg[/img]
(Pompowtryskiwacz napędzany mechanicznie Delphi)
[img]http://s2.blomedia.pl/autokult.pl/images/2012/05/pompowtryskiwacz2-221292.jpg[/img]
(Pompowtryskiwacz napędzany elektronicznie)