Dzisiaj jest 28 mar 2024, 9:53



Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 60000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole z dużych liter wyraz narzędzia:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Pompa rzędowa - działanie, budowa, tłoczenie paliwa
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Re: Pompa rzędowa - działanie, budowa, tłoczenie paliwa  Odpowiedz z cytatem
Dobrze to ktoś opisał, zrozumiałe jasne i klarowne a nie jakiś naukowy bełkot. pozdrowienia ślę
Post Zamieszczono: 31 mar 2017, 0:03
  Tytuł:  Pompa rzędowa - działanie, budowa, tłoczenie paliwa  Odpowiedz z cytatem
Jak działają i są zbudowane rzędowe pompy wtryskowe sterowane elektronicznie.

Wszystkie rzędowe pompy wtryskowe łączy to, że posiadają one oddzielne sekcje tłoczące dla każdego cylindra silnika. Taka sekcja tłocząca posiada element tłoczący, czyli tłoczek a także zawór tłoczący. Tłoczek porusza się za pomocą wałka krzywkowego w kierunku tłoczenia, a w celu jego cofnięcie zastosowano sprężynę popychacza. Dawka paliwa jest tutaj wyznaczana przez skok czynny tego tłoczka, który jest zmienny (wszystkie tłoczki mają zmieniany skok czynny poprzez listwę regulacyjną. Tłoczek w swojej konstrukcji, posiada krawędź sterującą oraz kanał przelewowy. Krawędź sterująca jest umiejscowiona skośnie na obwodzie tłoczka. Skok, który wykonany jest przez tłoczek do momentu zakończenia tłoczenia zależy od tego, w jakim położeniu względem otworka przelewowego znajduje się krawędź sterująca. Za pomocą obrotu tłoczka, wpływa się na zmianę tego położenia. Moment tłoczenia zaczyna się w chwili zamknięcia otworka zasilającego w cylinderku przez górną krawędź odcinającą na tłoczku. W chwili, gdy krawędź sterująca odchyli już zawór przelewowy, proces tłoczenia zostaje zakończony. Widzimy więc, że sam początek tłoczenia jest stały, a jedynie koniec tłoczenia jest zależny od dawki paliwa. W przypadku maksymalnej dawki, skok czynny tłoczka jest największy. W położeniu „stop”, kanał przelewowy umiejscowiony jest naprzeciwko otworka przelewowego i przestrzeń nad tłoczkiem jest połączona z przestrzenią zasilania podczas całego skoku tłoczka.
Listwa regulacyjna jest poruszana przez regulator prędkości obrotowej, który obraca tuleję regulacyjną a ta przekazuje swój ruch obrotowy na tłoczek poprzez skrzydełka tłoczka. Listwa ta może być połączona z tulejami regulacyjnymi poprzez nacięcia zębate na tulei i listwie lub za pomocą wycięć na listwie i wypustów w tulei jak to jest zazwyczaj stosowane w elektronicznie sterowanych pompach wtryskowych. W chwili zakończenia skoku czynnego tłoczka, krawędź sterująca tłoczka zaczyna odsłaniać zawór przelewowy w cylindrze, co powoduje że ciśnienie nad tłoczkiem spada a swoją pracę rozpoczyna zawór tłoczący. Jego najważniejszą czynnością jest jak najszybsze odessanie z przewodu wtryskowej pewnej objętości paliwa, w celu zapewnienia szybkiego zamknięcia się rozpylacza we wtryskiwaczu i zapobiec powtryskom paliwa. Jego zadaniem jest też utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w przewodzie wtryskowym a także koryguje dawkę paliwa w odpowiednim stosunku do prędkości obrotowej.
Rzędowe pompy wtryskowe sterowane elektroniczne są wysokociśnieniowymi pompami, w których ciśnienia tłoczenia są na poziomie 100 MPa. Pompy te są zespolone tzn. nie posiadają pokrywy bocznej przez co montaż odbywa się poprzez wkładanie poszczególnych sekcji tłoczących do obudowy od góry pompy, a regulacja skoku wstępnego jest realizowana za pomocą podkładek regulacyjnych, które sa wkładane pod kołnierz elementu tłoczącego.
Cylinder elementu tłoczącego ma w swojej budowie kołnierz, a razem z tłoczkiem i wkręcanym zaworem tłoczącym tworzą sztywną, zespoloną sekcję tłoczącą. Stąd też pochodzi nazwa tej konstrukcji: zespolona pompa wtryskowa.
Za regulację równomierności dawkowania odpowiedzialny jest obrotowy cylinder kołnierzowy sekcji tłoczącej, a więc tłoczek wraz z tuleją regulacyjną jest nieruchomy. Rzędowe pompy wtryskowe sterowane elektronicznie są smarowane olejem silnikowym z układu smarowania silnika.

Obrazek

(rzędowa pompa wtryskowa)

W związku ze stałym czasem przebiegu ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym, co przy podwyższaniu prędkości obrotowych oznacza, że skraca się czas pomiędzy początkiem wtrysku a położeniem GMP tłoka, powoduje konieczność ciągłej korekty początkiem wtrysku, a więc przyspiesza się początek tłoczenia. W konwencjonalnych pompach wtryskowych od strony napędowej pompy, montuje się mechaniczny, ciężarkowy przestawiacz wtrysku. Wraz ze zwiększaniem się prędkości obrotowej silnika, wałek krzywkowy ulega przestawieniu w stosunku do napędu, w pozycję „wczesny wtrysk”. Dzieje się tak, dzięki zastosowaniu odpowiedniej budowie ciężarków i sprężyn a także kinematyce przestawiacza.
W rzędowych pompach wtryskowych sterowanych elektronicznie, zmianą początku tłoczenia zajmuje się suwak skoku.
Post Zamieszczono: 04 kwie 2013, 18:14


Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies