Dzisiaj jest 22 lip 2019, 0:19

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 07 kwie 2012, 19:17 
W 1936 roku Mercedes-Benz wypuścił swój pierwszy model osobowy z silnikiem diesla - 260 D. czterocylindrowy silnik o pojemności 2,6 litra rozwijał 45 KM i zapewniał średnie zużycie paliwa na poziomie 9,5 litra na 100 kilometrów. Jest to samochód, który powszechnie uważa się za pierwsze auto osobowe z silnikiem wysokoprężnym produkowane seryjnie, ale ten tytuł przypadł Mercedesowi tylko dlatego, że zaprezentowany nieco wcześniej Citroën Rosalie diesel nie osiągnął skali produkcji, która pozwalałaby na określenie go mianem produkowanego seryjnie samochodu.

Mercedes wyprodukował prawie 2 tysiące sztuk modelu 260D do roku 1940, kiedy firma została przestawiona na produkcję wyłącznie na potrzeby wojska. Auto to wprawdzie spełniło obietnice dotyczące niskiego zużycia paliwa i trwałości jednostki napędowej, ale komfort pracy silnika był na tyle niski, że uznawano wówczas, że diesel nie nadaje się do prywatnego użytku i 260 D był używany głównie w roli taksówki.

Po wojnie Mercedes kontynuował sprzedaż samochodów z silnikiem diesla, były to modele 170 D z 1949 roku i 180 D wprowadzony na rynek w 1959 roku. Modele te tak jak pionierski 260 D cieszyły się umiarkowanym powodzeniem, ale wkrótce pojawił się groźny konkurent w walce o miano specjalisty od silników diesla w samochodach osobowych. W 1959 roku Peugeot zaprezentował model 403D z silnikiem 1,8 o mocy 48 KM, który trafił wkrótce pod maskę nowoczesnego następcy tego modelu - 404 w 1962 roku.

W 1964 roku Peugeot zastosował w "czterysta czwórce" zupełnie nowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 60 KM, który okazał się dużym krokiem naprzód. Angielski magazyn Autocar pisał wówczas entuzjastycznie, że Peugeot stworzył samochód, który spowodował, że diesel przestał być silnikiem jedynie dla taksówek, ale stał się realną propozycją dla prywatnych użytkowników.

Zachęceni sukcesem Peugeota, inni producenci również zaczęli stosować w swych samochodach silniki wysokoprężne, ale kolejny przełomowy model znowu stworzyli Francuzi. Zaprezentowany w 1967 roku kompaktowy Peugeot 204D w wersji kombi z poprzecznie ustawionym silnikiem o pojemności 1,3 litra i mocy 46 KM, napędzającym przednie koła był pierwszym prawdziwie nowoczesnym samochodem z z tak małym silnikiem diesla zapewniającym połączenie niskiego spalania z zadowalającymi osiągami.

Po wielkim kryzysie paliwowym z 1973 roku zapotrzebowanie na oszczędne samochody bardzo wzrosło, więc wkrótce pojawiło się wiele masowo produkowanych modeli z napędem dieslowskim, takich jak VW Golf z silnikiem 1.5D. W 1978 roku Peugeot minimalnie wyprzedził Mercedesa w walce o przejście do historii z pierwszym turbodieslem w samochodzie osobowym. Flagowy model 604 z silnikiem o pojemności 2,3 litra zadebiutował nieco wcześniej niż Mercedes 300 SD z pięciocylindrowym silnikiem o mocy 115 KM, który jednak znalazł się w ofercie tylko na rynek amerykański.

Potem przyszły modele, które sprawiły, że silnik wysokoprężny stał się coraz powszechniej akceptowaną alternatywą dla silnika benzynowego. Świetne recenzje zbierały takie silniki jak dynamiczny turbodiesel w BMW 524td z 1983 roku, silnik o pojemności 1,6 litra z turbo lub bez z Golfa II, czy o ogromnie popularny silnik z rodziny XUD w wersjach 1.8 i 1.9 (również turbo) koncernu PSA, który był ceniony za bardzo wysoką kulturę pracy.

Pod koniec lat osiemdziesiątych, Fiat zaskoczył wszystkich wypuszczając na rynek swój flagowy model Croma wyposażony w silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem, w wersji 1.9 TD i.d.. Wprawdzie bezpośredni wtrysk był od wielu lat stosowany w pojazdach użytkowych i oferował większa sprawność jednostki napędowej, ale uznawano, że ze względu na bardzo niską kulturę pracy nie nadaje się do samochodów osobowych.

Croma nie odniosła sukcesu rynkowego, ale wkrótce na rynku pojawiło się Audi 100 z silnikiem 2.5 TDI o mocy 120 KM, które zapoczątkowało prawdziwą rewolucję w powszechnym postrzeganiu silników diesla. Od tego czasu silnik oznaczony literkami TDI kojarzył się nie tylko z bardzo niskim zużyciem paliwa, ale także z doskonałymi osiągami, często przewyższającymi porównywalne silniki benzynowe. Wkrótce w Audi 80 zadebiutował silnik 1.9 TDI o mocy 90 KM, który z pewnymi modyfikacjami był produkowany do całkiem niedawna, występując w niezliczonych modelach koncernu VW i nie tylko.

Kolejny milowy krok naprzód w konstrukcji silników diesla znowu stał się udziałem konstruktorów koncernu Fiat; w 1997 roku zadebiutowała Alfa Romeo 156 JTD - pierwszy samochód, w którym pojawił się wtrysk typu common rail. Dzisiaj jest to obowiązujący standard w budowie silników diesla, nawet Volkswagen musiał w końcu uznać jego wyższość nad promowanymi przez siebie przez dłuższy czas pompowtryskiwaczami. Ciekawostką jest to, że sam common rail nie jest wcale niedawnym wynalazkiem - wtrysk tego typu był np. stosowany w silnikach brytyjskich okrętów podwodnych już w roku 1916!

Ostatnie lata, poza ogromnym wzrostem popularności diesla na Starym Kontynencie i powolnej jego popularyzacji na takich rynkach jak USA, przyniosły pojawienie się modeli samochodów, w których zastosowanie silników zasilanych olejem napędowym jeszcze niedawno wydawało się absolutnie nie do pomyślenia. O ile kabriolety z dieslem zdążyły już nieco spowszednieć, to nowy roadster Mercedes SLK CDI jest dowodem nie tylko na postęp techniczny silników diesla, ale też na powszechną ich akceptację jako podstawowego źródła napędu nowoczesnych samochodów.

Kolejne tabu zostanie przełamane, gdy diesel trafi pod maskę ekskluzywnego Bentleya czy Lamborghini, a jak uczy doświadczenie, lepiej teraz nie zakładać się o duże pieniądze o to, że diesel nigdy nie trafi do ikony samochodów sportowych - Ferrari. Wprawdzie firma na razie zdecydowanie odrzuca taką możliwość, ale pamiętajmy, że podobnie zarzekali się przedstawiciele Porsche i to całkiem niedługo przed premierą Cayenne Diesel.
Obrazek
zrodlo mototok pl


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin