Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel http://forumdiesel.pl/ |
|
Sterowanie, pomiary, test pompowtryskiwaczy - zalety, wady http://forumdiesel.pl/sterowanie-pomiary-test-pompowtryskiwaczy-zalety-wady-t215.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Kolo [ 30 mar 2013, 11:41 ] |
Tytuł: | Sterowanie, pomiary, test pompowtryskiwaczy - zalety, wady |
Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami sterowanymi elektronicznie. Wadą w wysokociśnieniowym układzie wtryskowym jest bez wątpienia przewód wtryskowy, przez który przepływa paliwo pod wysokim ciśnieniem. W związku z pracą silnika, dochodzi w nim do znacznych wahań ciśnienia a także do spiętrzania się fal, co powoduje wydłużenie się czasu wtrysku a w następstwie powtryski paliwa do komory spalania. Jak można się domyślać, jest to bardzo niekorzystne zjawisko gdyż powoduje ono znaczący wzrost hałasu, zadymienia a także większego zużycia paliwa. Z powodu wysokiego ciśnienia przewody wtryskowe lubią pękać w miejscach łączenia ich z pompą wtryskową a wtryskiwaczami. Dlatego już na początku lat trzydziestych postanowiono do zagadnienia układów wtryskowych podejść inaczej. Postanowiono zespolić układ tłoczący z wtryskowym co wyeliminowało konieczność zastosowania przewodów wtryskowych. Układ ten nazwano więc pompowtryskiwaczem. W związku z coraz to ostrzejszymi wymaganiami dotyczącymi emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz upowszechnieniem się silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, temat pompowtryskiwaczy powrócił szybko. A więc z czego jest zbudowany taki pompowtryskiwacz? Przede wszystkim, pompowtryskiwacz jest to zespół układu wtryskowego, który realizuje zadanie jednej sekcji tłoczącej pompy wtryskowej i jednego wtryskiwacza. Dzięki wyeliminowaniu przewodu wysokiego ciśnienia, konstrukcja pompowtryskiwacza jest zwarta, przez co też zwiększyła się znacząco dokładność odmierzanych dawek paliwa a także początku wtrysku. Pompowtryskiwacz jest napędzany mechanicznie za pomocą wałka rozrządu, na którym znajdują się dodatkowe krzywki i dźwignie dla wszystkich pompowtryskiwaczy. Tłok pompowtryskiwacza nie posiada w swojej konstrukcji krawędzi sterującej, gdyż jej funkcję wykonuje teraz zawór elektromagnetyczny, który jest sterowany impulsami prądowymi ze sterownika ECU. Skok tłoka jest zawsze stały, a jego przebieg jest uzależniony od zarysu krzywki na wale rozrządu. Proces kończy się, gdy następuje otwarcie zaworu elektromagnetycznego przez ECU. Maksymalne ciśnienie tłoczenia zależy w głównej mierze od ilości wtryskiwanej dawki oraz prędkości tłoka w pompowtryskiwaczu. Pompa zasilająca tłoczy paliwo do pompowtryskiwaczy pod ciśnieniem ok. 0.4 MPa. W trakcie suwu tłoczenia tłoka pompowtryskiwacza do góry na skutek działania sprężyny, następuje zassanie paliwa do przestrzeni tłoczącej z magistrali zasilającej. W tym przypadku też, zawór elektromagnetyczny na skutek braku napięcia, pozostaje otwarty i połączony z obiegiem paliwa w magistrali. W przypadku sytuacji, gdy tłok pod naciskiem dźwigni przesuwa się w dół, zaczyna się faza wtrysku paliwa, którą inicjuje impuls prądowy ze sterownika ECU. W momencie odcięcia impulsu prądowego, następuje otwarcie się zaworu elektromagnetycznego i spadek ciśnienia paliwa w przestrzeni tłoczącej na skutek powiązania z magistralą zasilającą. Pompowtryskiwacze są w stanie generować ciśnienia wtrysku rzędu 200 MPa, co jest ciężkie do uzyskania w przypadku zasobnikowych układów wtryskowych. Za sprawą odpowiedniej budowy tłoczka w miniaturowym zasobniku hydraulicznym, znajdującym się nad przestrzenią tłoczącą, można wykonać wtrysk dwustopniowy: dawki wstępnej i dawki głównej po ponownym uniesieniu się igły rozpylacza w czasie ruchu tłoka pompowtryskiwacza i tłoczka zasobnika ku dołowi. (Pompowtryskiwacz napędzany mechanicznie Delphi) (Pompowtryskiwacz napędzany elektronicznie) |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |