Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel http://forumdiesel.pl/ |
|
Sterowanie pompą wtryskową - elektronika Delphi EPIC http://forumdiesel.pl/sterowanie-pompa-wtryskowa-elektronika-delphi-epic-t208.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Folin [ 30 mar 2013, 9:28 ] |
Tytuł: | Sterowanie pompą wtryskową - elektronika Delphi EPIC |
Pompy wtryskowe sterowane elektronicznie - rozwój. Moc silnika wysokoprężnego przy danych prędkościach obrotowych zależy wyłączne od wtryśniętej dawki paliwa. W związku z tym, jeśli silnik nie zostanie obciążony momentem obrotowym odpowiadającym wtryśniętej dawce paliwa, jego prędkość obrotowa zacznie wzrastać i gdy nie zmniejszy się ilość podawanego paliwa, nastąpi tzw. rozbieganie silnika. Stąd też, dawka paliwa musi bardzo dokładnie odpowiadać chwilowemu obciążeniu silnika o co dba regulator prędkości obrotowej. Jego zadaniem jest utrzymać obroty silnika niezależnie od obciążenia i powstrzymuje silnik przed przekroczeniem maksymalnej prędkości obrotowej dla danego silnika. pompa wtryskowa bosch z komputerem sterowana elektronicznie Oprócz tego, sterowanie dawką paliwa jest niezbędne przy: - maksymalnym obciążeniu silnika, żeby dostosować do tego obciążenia przebieg momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej, - rozruchu silnika w celu dostosowania dawki rozruchowej do temperatury silnika, - pracy silnika na biegu jałowym, by dokładnie dopasować minimalną dawkę paliwa w celu ograniczenia hałasu, - zmianach obciążeń silnika w momencie przyspieszania i hamowania silnikiem w celu eliminacji szarpania pojazdu, - recyrkulacji spalin, którego sterownie ilością przepływających spalin do cylindra silnika jest ściśle powiązane z pomiarem dawki paliwa przy danej prędkości obrotowej, - zmianie ciśnienia doładowania w celu wyeliminowania nadmiernego dymienia silnika, - zmianie ciśnienia atmosferycznego w celu wyeliminowania emisji dymu przy spadku tego ciśnienia. Stąd też, chcąc uzyskać dokładne i optymalne dostosowanie dawki paliwa do chwilowej prędkości obrotowej silnika, potrzebą było zastosować elektroniczne sterowanie dawką paliwa. W pełni zelektronizowane układy wtryskowe EDC sterują całkowicie elektronicznie początkiem wtrysku oraz dawki paliwa. Mechaniczne regulatory prędkości obrotowej zostały wypierane na rzecz elektronicznych, z kolei hydrauliczne przestawiacze wtrysku doposażony w elektronicznie sterowany przestawiacz wtrysku. pompa wtryskowa delphi epic sinika diesla Elektronicznie sterowane pompy wtryskowe rozwijały się nieustannie w dwóch kierunkach: - zmodyfikowaniu dotychczas stosowanych i produkowanych konstrukcjach, tradycyjnych pomp wtryskowych, - zastosowaniu najnowszych konstrukcji układów wtryskowych, które umożliwiły generowanie o wiele wyższych ciśnień wtrysku (ok. 100 MPa). Do początku lat dziewięćdziesiątych w pojazdach osobowych stosowano silniki z komorą wirową bądź wstępną. Mniej więcej w tym samym czasie, na rynek zaczęto wprowadzać pierwsze silniki z wtryskiem bezpośrednim, które okazały się być znacznie łaskawsze dla środowiska jak i portfeli kierowców. Wtrysk bezpośredni do efektywnej pracy wymaga jednak bardzo wysokich ciśnień wtrysku, co było niewykonalne przez tradycyjne pompy wtryskowe. W związku z tym, elektroniczne regulatory prędkości obrotowych, które występowały między innymi w pompach wtryskowych firmy Bosch EDC/HDK VE, postanowiono zastąpić wysokociśnieniowymi zaworami elektromagnetycznymi, które cechowały się bardzo dużą dokładnością i szybkością działania. Firma Lucas była jednym z pierwszych producentów, która wdrożyła tą pompę wtryskową do masowej produkcji. Była to pompa wtryskowa EPIC, która w związku z nową konstrukcją (elektromagnetyczne zawory) była przeznaczona dla silników o wtrysku bezpośrednim. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |