Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel
http://forumdiesel.pl/

Sterowanie pompą wtryskową - elektronika Delphi EPIC
http://forumdiesel.pl/sterowanie-pompa-wtryskowa-elektronika-delphi-epic-t208.html
Strona 1 z 1

Autor:  Folin [ 30 mar 2013, 9:28 ]
Tytuł:  Sterowanie pompą wtryskową - elektronika Delphi EPIC

Pompy wtryskowe sterowane elektronicznie - rozwój.

Moc silnika wysokoprężnego przy danych prędkościach obrotowych zależy wyłączne od wtryśniętej dawki paliwa. W związku z tym, jeśli silnik nie zostanie obciążony momentem obrotowym odpowiadającym wtryśniętej dawce paliwa, jego prędkość obrotowa zacznie wzrastać i gdy nie zmniejszy się ilość podawanego paliwa, nastąpi tzw. rozbieganie silnika. Stąd też, dawka paliwa musi bardzo dokładnie odpowiadać chwilowemu obciążeniu silnika o co dba regulator prędkości obrotowej. Jego zadaniem jest utrzymać obroty silnika niezależnie od obciążenia i powstrzymuje silnik przed przekroczeniem maksymalnej prędkości obrotowej dla danego silnika.

Obrazek
pompa wtryskowa bosch z komputerem sterowana elektronicznie

Oprócz tego, sterowanie dawką paliwa jest niezbędne przy:
- maksymalnym obciążeniu silnika, żeby dostosować do tego obciążenia przebieg momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej,
- rozruchu silnika w celu dostosowania dawki rozruchowej do temperatury silnika,
- pracy silnika na biegu jałowym, by dokładnie dopasować minimalną dawkę paliwa w celu ograniczenia hałasu,
- zmianach obciążeń silnika w momencie przyspieszania i hamowania silnikiem w celu eliminacji szarpania pojazdu,
- recyrkulacji spalin, którego sterownie ilością przepływających spalin do cylindra silnika jest ściśle powiązane z pomiarem dawki paliwa przy danej prędkości obrotowej,
- zmianie ciśnienia doładowania w celu wyeliminowania nadmiernego dymienia silnika,
- zmianie ciśnienia atmosferycznego w celu wyeliminowania emisji dymu przy spadku tego ciśnienia.
Stąd też, chcąc uzyskać dokładne i optymalne dostosowanie dawki paliwa do chwilowej prędkości obrotowej silnika, potrzebą było zastosować elektroniczne sterowanie dawką paliwa. W pełni zelektronizowane układy wtryskowe EDC sterują całkowicie elektronicznie początkiem wtrysku oraz dawki paliwa.
Mechaniczne regulatory prędkości obrotowej zostały wypierane na rzecz elektronicznych, z kolei hydrauliczne przestawiacze wtrysku doposażony w elektronicznie sterowany przestawiacz wtrysku.

Obrazek
pompa wtryskowa delphi epic sinika diesla

Elektronicznie sterowane pompy wtryskowe rozwijały się nieustannie w dwóch kierunkach:
- zmodyfikowaniu dotychczas stosowanych i produkowanych konstrukcjach, tradycyjnych pomp wtryskowych,
- zastosowaniu najnowszych konstrukcji układów wtryskowych, które umożliwiły generowanie o wiele wyższych ciśnień wtrysku (ok. 100 MPa).
Do początku lat dziewięćdziesiątych w pojazdach osobowych stosowano silniki z komorą wirową bądź wstępną. Mniej więcej w tym samym czasie, na rynek zaczęto wprowadzać pierwsze silniki z wtryskiem bezpośrednim, które okazały się być znacznie łaskawsze dla środowiska jak i portfeli kierowców. Wtrysk bezpośredni do efektywnej pracy wymaga jednak bardzo wysokich ciśnień wtrysku, co było niewykonalne przez tradycyjne pompy wtryskowe. W związku z tym, elektroniczne regulatory prędkości obrotowych, które występowały między innymi w pompach wtryskowych firmy Bosch EDC/HDK VE, postanowiono zastąpić wysokociśnieniowymi zaworami elektromagnetycznymi, które cechowały się bardzo dużą dokładnością i szybkością działania. Firma Lucas była jednym z pierwszych producentów, która wdrożyła tą pompę wtryskową do masowej produkcji. Była to pompa wtryskowa EPIC, która w związku z nową konstrukcją (elektromagnetyczne zawory) była przeznaczona dla silników o wtrysku bezpośrednim.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/