Dzisiaj jest 19 kwie 2024, 10:30

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 30 mar 2013, 9:28 
Pompy wtryskowe sterowane elektronicznie - rozwój.

Moc silnika wysokoprężnego przy danych prędkościach obrotowych zależy wyłączne od wtryśniętej dawki paliwa. W związku z tym, jeśli silnik nie zostanie obciążony momentem obrotowym odpowiadającym wtryśniętej dawce paliwa, jego prędkość obrotowa zacznie wzrastać i gdy nie zmniejszy się ilość podawanego paliwa, nastąpi tzw. rozbieganie silnika. Stąd też, dawka paliwa musi bardzo dokładnie odpowiadać chwilowemu obciążeniu silnika o co dba regulator prędkości obrotowej. Jego zadaniem jest utrzymać obroty silnika niezależnie od obciążenia i powstrzymuje silnik przed przekroczeniem maksymalnej prędkości obrotowej dla danego silnika.

Obrazek
pompa wtryskowa bosch z komputerem sterowana elektronicznie

Oprócz tego, sterowanie dawką paliwa jest niezbędne przy:
- maksymalnym obciążeniu silnika, żeby dostosować do tego obciążenia przebieg momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej,
- rozruchu silnika w celu dostosowania dawki rozruchowej do temperatury silnika,
- pracy silnika na biegu jałowym, by dokładnie dopasować minimalną dawkę paliwa w celu ograniczenia hałasu,
- zmianach obciążeń silnika w momencie przyspieszania i hamowania silnikiem w celu eliminacji szarpania pojazdu,
- recyrkulacji spalin, którego sterownie ilością przepływających spalin do cylindra silnika jest ściśle powiązane z pomiarem dawki paliwa przy danej prędkości obrotowej,
- zmianie ciśnienia doładowania w celu wyeliminowania nadmiernego dymienia silnika,
- zmianie ciśnienia atmosferycznego w celu wyeliminowania emisji dymu przy spadku tego ciśnienia.
Stąd też, chcąc uzyskać dokładne i optymalne dostosowanie dawki paliwa do chwilowej prędkości obrotowej silnika, potrzebą było zastosować elektroniczne sterowanie dawką paliwa. W pełni zelektronizowane układy wtryskowe EDC sterują całkowicie elektronicznie początkiem wtrysku oraz dawki paliwa.
Mechaniczne regulatory prędkości obrotowej zostały wypierane na rzecz elektronicznych, z kolei hydrauliczne przestawiacze wtrysku doposażony w elektronicznie sterowany przestawiacz wtrysku.

Obrazek
pompa wtryskowa delphi epic sinika diesla

Elektronicznie sterowane pompy wtryskowe rozwijały się nieustannie w dwóch kierunkach:
- zmodyfikowaniu dotychczas stosowanych i produkowanych konstrukcjach, tradycyjnych pomp wtryskowych,
- zastosowaniu najnowszych konstrukcji układów wtryskowych, które umożliwiły generowanie o wiele wyższych ciśnień wtrysku (ok. 100 MPa).
Do początku lat dziewięćdziesiątych w pojazdach osobowych stosowano silniki z komorą wirową bądź wstępną. Mniej więcej w tym samym czasie, na rynek zaczęto wprowadzać pierwsze silniki z wtryskiem bezpośrednim, które okazały się być znacznie łaskawsze dla środowiska jak i portfeli kierowców. Wtrysk bezpośredni do efektywnej pracy wymaga jednak bardzo wysokich ciśnień wtrysku, co było niewykonalne przez tradycyjne pompy wtryskowe. W związku z tym, elektroniczne regulatory prędkości obrotowych, które występowały między innymi w pompach wtryskowych firmy Bosch EDC/HDK VE, postanowiono zastąpić wysokociśnieniowymi zaworami elektromagnetycznymi, które cechowały się bardzo dużą dokładnością i szybkością działania. Firma Lucas była jednym z pierwszych producentów, która wdrożyła tą pompę wtryskową do masowej produkcji. Była to pompa wtryskowa EPIC, która w związku z nową konstrukcją (elektromagnetyczne zawory) była przeznaczona dla silników o wtrysku bezpośrednim.


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies