Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel
http://forumdiesel.pl/

Stanadyne pompa - sterowanie, budowa, działanie, elektryka
http://forumdiesel.pl/stanadyne-pompa-sterowanie-budowa-dzialanie-elektryka-t211.html
Strona 1 z 1

Autor:  Gimin [ 30 mar 2013, 9:52 ]
Tytuł:  Stanadyne pompa - sterowanie, budowa, działanie, elektryka

Sterowanie, budowa, działanie - elektroniczna rozdzielaczowa pompa wtryskowa Stanadyne DS.

Stanadyne Automotive czyli firma ze Stanów Zjednoczonych , skonstruowała i wdrożyła do masowej produkcji pierwsze na świecie rozdzielaczowe pompy wtryskowej, w 1994 roku zastosowała swoją pompę w silniku GM o pojemności 6.5 litra turbodoładowanego. Była to pompa rozdzielaczowa model DS., która posiadała elektronicznie sterowany początek wtrysku i dawkę paliwa.
Pompa ta cechowała się:
- możliwością stosowania w wielocylindrowych silnikach o prędkościach obrotowych dochodzących do 5000 obr/min z wtryskiem pośrednim lub bezpośrednim,
- maksymalnym ciśnieniem tłoczenia do 100 MPa na wyjściu z pompy wtryskowej a 120 MPa we wtryskiwaczu,
- opatentowanym przez firmę Stanadyne rozwiązanie regulacji dawki paliwa, zwane „fill-spill”, które działało dzięki zastosowaniu zaworu elektromagnetycznego zasilanego napięciem 12V i sterującym zaworem grzybkowym,
- sterowaniem początkiem wtrysku za pomocą obrotu pierścienia krzywkowego za pomocą silnika krokowego. Położenie kątowe pierścienia było mierzone poprzez czujnik optyczny i odnoszone do czujnika wału korbowego, położenia pedału przyspieszenia, temperatury otoczenia, temperatury płynu chłodzącego i ciśnienia w kolektorze dolotowym.

Obrazek

(Zdjęcie pompy Stanadyne DS.)

Sterownika pompy tworzy sygnały prądowe, które następnie przesyła do zaworu elektromagnetycznego, którego czas wzbudzenia decyduje o wtryskiwanej dawce paliwa. Zawór ten steruje grzybkowym zaworem dozująco-przelewowym.
Przebieg procesu tłoczenia paliwa składa się z 3 faz: napełnienia, tłoczenia oraz przelewu. W trakcie napełniania paliwem przestrzeni pomiędzy tłoczkami, zawór elektromagnetyczny jest zamknięty w skutek braku zasilania prądem. W trakcie fazy tłoczenia zawór elektromagnetyczny otwiera się i paliwo pod wysokim ciśnieniem jest wtłaczane do wtryskiwacza, skąd trafia do komory spalania. Zawór elektromagnetyczny wyłącza się na skutek sygnału z ECU co rozpoczyna ostatnią fazę: przelewu. Dawka paliwa w tym wypadku zależy od czasu trwania impulsu.

Obrazek
wtryskiwacz Stanadyne ford transit

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/