Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel
http://forumdiesel.pl/

Regulacja dawki paliwa przez sterownik silnika
http://forumdiesel.pl/regulacja-dawki-paliwa-przez-sterownik-silnika-t231.html
Strona 1 z 1

Autor:  Lokil [ 04 kwie 2013, 18:21 ]
Tytuł:  Regulacja dawki paliwa przez sterownik silnika

Elektroniczna regulacja dawkowania pomp wtryskowych.

Rzędowa pompa wtryskowa wymaga ciągłej regulacji dawkowania paliwa za pomocą regulatora prędkości obrotowej w celu:
- zapobiegnięciu przekroczenia maksymalnej prędkości obrotowej silnika,
- zapewnienie równej pracy na biegu jałowym silnika,
- równego utrzymywania prędkości obrotowych w zadanych granicach w dowolnie wybranym zakresie,
- prawidłowego ustawienia dawki rozruchowej,
- sterowania wielkością dawki pełnego obciążenia, a więc odpowiedniego kształtowania przebiegu momentu obrotowego silnika w stosunku do prędkości obrotowych silnika. Wymaga to korekcji dawki przy pełnym obciążeniu.
Wyżej wymienione cele, są ściśle uzależnione od prędkości obrotowej silnika, a więc może je wykonywać mechaniczny regulator prędkości obrotowej. W przypadku innych zadań regulacyjnych, niezależnych od prędkości obrotowej, ich wykonywaniem zajmuje się mechaniczny regulator wyposażony w szereg dodatkowych urządzeń, takich jak:
- atmosferyczny ogranicznik dymienia, którego zadaniem jest zmiana położenia ogranicznika maksymalnej dawki w zależności od ciśnienia atmosferycznego,
- ciśnieniowy ogranicznik dymienia, który zmienia położenie ogranicznika maksymalnej dawki paliwa w stosunku do ciśnienia doładowania silnika.
W rzędowych pompach wtryskowych sterowanych elektronicznie wyżej wymienione funkcje spełnia elektroniczny regulator w postaci elektromagnetycznego nastawnika dawki paliwa, który jest połączony z ECU. Rdzeń elektromagnesu zmienia położenie listwy regulacyjnej obciążonej sprężyną powrotną na podstawie sygnałów ze sterownika ECU i uzależnionych od rzeczywistego położenia listwy regulacyjnej, prędkości obrotowej wałka krzywkowego pompy wtryskowej, temperatury paliwa, położenia pedału przyspieszenia, temperatury i ciśnienia powietrza, prędkości jazdy samochodu oraz informacji o włączeniu hamulca bądź pedału sprzęgła.
Wielkość wysunięcia się listwy regulacyjnej jest zależna od napięcia przesyłanego przez sterownik silnika ECU do elektromagnesu. Sprężyna powrotna działa na listwę regulacyjną w kierunku wyłączenia dawki paliwa. Silnik zostanie unieruchomiony w momencie, gdy zaniknie prąd na stykach elektromagnesu. Elektroniczny regulator prędkości obrotowej posiada czujnik położenia listwy regulacyjnej i czujnik prędkości obrotowej.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/