Dzisiaj jest 28 mar 2024, 23:39

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 30 mar 2013, 9:37 
EPIC – elektronicznie sterowana rozdzielaczowa pompa wtryskowa (budowa działanie, naprawa).

Elektronicznie sterowana pompa wtryskowa firmy Lucas została specjalnie skonstruowana pod kątem wysokoobrotowych silników wysokoprężnych, turbodoładowanych o pojemności 2.5 litra.

Obrazek

[Zdjęcie pompy wtryskowej Lucas EPIC]

Pompa wtryskowa EPIC zachowała 4 układy z innych dotychczas produkowanych pomp wtryskowych firmy Lucas-CAV szeregu DP (DPA, DPS, DPC). Są to:
- układ, który za pomocą łopatkowej pompy przetłaczającej i zaworu regulacyjnego ciśnienia wytwarza ciśnienie we wnętrzu pompy,
- układ tłoczący, który dzięki dwóm lub czterem promieniowo rozmieszczonych tłoczków, napędzanych wewnętrznym pierścieniem krzywkowym poprzez rolki i popychacze jest w stanie wytworzyć bardzo duże ciśnienie,
- układ przestawiania wtrysku za pomocą obrotu pierścienia krzywkowego,
- układ zajmujący się regulacją prędkości obrotowej poprzez zmianę tłoczonej dawki paliwa.
Żeby uzyskać jeszcze większa ciśnienia tłoczenia rzędu 75 MPa przy prędkościach obrotowych 4000 obr/min, zdecydowano się na zwiększenie średnicy zewnętrznej pierścienia krzywkowego.

Obrazek

[Budowa pompy Lucas EPIC]

1 – króciec wlotu paliwa, 2 – tłoczek przestawiacza wtrysku, 3 – zawór elektromagnetyczny sterujący przestawiaczem wtrysku, 4 – zawory elektromagnetyczne sterujące położeniem rozdzielacza (dawką paliwa), 5 – zawór „STOP”, 6 – rozdzielacz, 7 – króćce wysokiego ciśnienia, 8 – pierścień krzywkowy, 9 – tłoczki układu tłoczącego, 10 – pompa przetłaczająca, 11 – układ napędowy (pierścień krzywkowy, rolki, popychacze), 12 – wałek pompy wtryskowej.

Poruszanie się tłoczków do środka powoduje przetłoczenie paliwa do otworu w rozdzielaczu a potem do jednego z otwierających się kanałów wysokiego ciśnienia – zaworu tłoczącego, stąd prosto do przewodu wtryskowego i finalnie do wtryskiwacza. Regulacją dawki paliwa zajmują się dwa zawory elektromagnetyczne, które są uruchamiane sygnałami wprost z elektronicznego sterownika. Gdy jeden z tych otworów jest otwarty, następuje spadek ciśnienie w komorze po prawej stronie rozdzielacza co powoduje jego przesunięcie na skutek sprężyny. Przesunięcie rozdzielacza w prawo skutkuje zwiększenie skoku tłoczków, czyli zwiększenie przestrzeni wysokiego ciśnienia – większa dawka paliwa. Zatem, zawór ten jest odpowiedzialny za zwiększanie dawki paliwa. W przypadku zamknięcia się zaworu, otwiera się drugi zawór elektromagnetyczny, który to podwyższa ciśnienie po prawej stronie rozdzielacza, skutkując jego ruchem w lewo, co powoduje mniejszy skok tłoczków – zmniejszenie dawki paliwa. Dlatego też, skrajne położenia rozdzielacza wyznaczają wartość zerową oraz maksymalną lub rozruchową dawkę paliwa. Po prawej stronie rozdzielacza znajduje się indukcyjny czujnik położenia rozdzielacza o zmiennym polu magnetycznym w funkcji ruchu rozdzielacza.
Jest jeszcze inny zawór elektromagnetyczny, który ma za zadanie odcinać dopływ paliwa do przestrzeni wysokiego ciśnienia między tłoczkami. Jest to zawór „STOP”.
Czwarty już zawór elektromagnetyczny ma za zadanie sterować ciśnieniem działającym na tłoczek przestawiacza wtrysku. Kiedy ten zawór jest zamknięty, paliwo może przepływać przez obydwa dławiki do wnętrza pompy. W momencie jego otwarcia, wzrasta ciśnienie po stronie przestawiacza, co powoduje że część paliwa płynie przez dławik z powrotem do wnętrza pompy, a część przez drugi dławik do komory, w której znajduje się tłoczek przestawiacza, przesuwając go w kierunku ugięcia sprężyny. Następuje obrót pierścienia krzywkowego a w związku z tym zmiana początku tłoczenia. Przesunięcie tłoczka rozdzielacza jest też rejestrowane przez indukcyjny czujnik położenia krzywki.
A więc regulacja prędkości obrotowej w pompie EPIC odbywa się za pomocą elektromagnetycznych zaworów, które sterują dawką paliwa.
Pompa EPIC jest sterowana elektronicznie za pomocą sygnałów z czujników ulokowanych w całej pompie wtryskowej:
- czujnik położenia tłokorozdzielacza,
- czujnik położenia kątowego pierścienia krzywkowego,
- czujnik prędkości wałka pompy,
- czujnik temperatury paliwa,
A także informacji o parametrach pracy samego silnika, poprzez sygnały z czujników rozmieszczonych w całym silniku:
- czujnika położenia pedału przyspieszenia,
- czujnika ciśnienia doładowania,
- czujnika prędkości obrotowej silnika,
- czujnika temperatury płynu chłodzącego,
- czujnika temperatury i ciśnienie powietrza doładowanego.
Dopiero na podstawie tych informacji zawory elektromagnetyczne są odpowiednio ustawiane.


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 

Offline
PostZamieszczono: 30 mar 2017, 23:43 

Rejestracja: 08 mar 2017, 20:06
Posty: 35
Miejscowość: radom
dobrze ze ktos to w koncu dodal bo dlugo sie zastanawialam nad tym jak to wszystko wyglada


Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies