Rodzaje uszkodzeń i sposoby diagnostyki pompy wtryskowej na silniku bez demontażu.
Przed podjęciem decyzji o demontażu pompy wtryskowej z silnika, warto a nawet trzeba upewnić się, czy przyczyną nieprawidłowej pracy silnika jest na pewno pompa wtryskowa, a nie czasem sam sterownik silnika. Żeby to sprawdzić, należy odłączyć przewód łączący pompę wtryskową z sterownikiem silnika ECU, po czym połączyć go z urządzeniem diagnostycznym (symulatorem np. Deteq ERT 45R), którym można sprawdzić działanie pompy wtryskowej w warunkach dynamicznych, bezpośrednio na samochodzie, bez konieczności jazdy nim. Na początku, należy upewnić się, czy kluczyk w stacyjce jest w położeniu wyłączonym, a połączenia elektryczne są prawidłowe, co bada się podczas testu statycznego. Następnie mierzona jest wartość temperatury paliwa w pompie wtryskowej oraz napięcia wejściowego na sterowniku pompy wtryskowej, które powinno być nastawione za pomocą symulatora na wartość 1500 – 2000 mV (w zależności od rodzaju rozdzielaczowej pompy wtryskowej). Kolejnym krokiem jest uruchomienie silnika, poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce oraz naciśnięcie przycisku „przyspieszenie” na symulatorze (przez ok. 3-4 sekundy) po czym go zwolnić, co powinno umożliwić pracę silnika na biegu jałowym. W przypadku, gdy silnik zgaśnie, oznacza to, że nastawiona za pomocą symulatora wartość napięcia jest za mała. Jeśli z kolei silnik pracuje na zbyt wysokich obrotach, to oznacza, że wartość napięcia wejściowego jest za wysoka. Gdy silnik pracuje już prawidłowo, przystępuje się do sprawdzenia reakcji silnika w warunkach swobodnego przyspieszania, naciskając przycisk „przyspieszanie”, co powoduje symulację różnych położeń pedału przyspieszenia. W przypadku pozytywnych wyników, przyczyn nieprawidłowej pracy pojazdu należy szukać nie w pompie wtryskowej, lecz w silniku samochodu.
(Deteq ERT 45 R)