Dzisiaj jest 29 mar 2024, 8:03

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

 Tytuł: Rudolf Diesel
PostZamieszczono: 08 kwie 2012, 16:01 
Rudolf Diesel był niemieckim konstruktorem znanym przede wszystkim z rewelacyjnego silnika, nazywanego do dziś od jego nazwiska – diesel. Twórca urodził się w roku 1858 w Paryżu, ale był rodowitym Niemcem. Jak wszyscy genialni ludzie, od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie jedną dziedziną – w tym przypadku była to inżynieria. Rozwijał ją już Paryżu, jednak wybuch wojny francusko-pruskiej zmusił jego rodzinę do emigracji na Wyspy Brytyjskie. On sam zaś, wysłany został do krewnych w Augsburgu.
Obrazek
Po ukończeniu szkoły o profilu przemysłowym, zaczął studia w bawarskim Monachium, na tamtejszej politechnice. Oprócz uczęszczania na zajęcia, zajmował się stricte sprawami praktycznymi. Jednym z jego głównych obszarów badań była praca nad problemem związanym ze sprawnością silników spalinowych (jak często są awaryjne, dlaczego tak się dzieje, jakie są tego skutki oraz jak temu można przeciwdziałać). Zajęcie to wniosło niezwykle duży wkład w jego późniejsze prace, gdyż sprawiło, że zaprojektowany i skonstruowany przez niego silnik, charakteryzuje się 45% sprawności, natomiast silniki benzynowe cechuje sprawność na poziomie 30%. Nic wiec dziwnego, że transport drogowy na świecie (zajmujący się logistyką) jest w około 90% realizowany z wykorzystaniem samochodów z silnikami Diesla. Jednostki te są także najoszczędniejszymi spośród obecnych (nie licząc napędów hybrydowych) i najbardziej wydajne energetycznie.

A wracając do naszego bohatera, to był wystarczająco zdolny, uparty i dążący do celu wbrew przeciwnościom losu, że zapisał się na kartach uczelnia, jako najlepszy jej absolwent w historii. Karierę na niej zakończył jednak dopiero z tytułem doktora nauk technicznych. W wieku 34 lat Diesel opatentował swój pierwszy, autorski model silnika.
Obrazek
Potwierdzenie Uzyskania Patentu

Nie był to jeszcze silnik wysokoprężny. Na taki trzeba było poczekać do 1897 roku, do jego prezentacji w Augsburgu, w fabryce MAN, w której podówczas pracował. Jego silnik mógł być stosowany jednak tylko w przypadku pojazdów wolnobieżnych. Aby otrzymać dzisiejsze znaczenie, został zmodyfikowany przez francuskiego inżyniera o nazwisku Sabathie, dopiero wówczas mógł być stosowany w samochodach i w szeroko rozumianym przemyśle. Pierwszy w pełni gotowy do produkcji silnik tego typu powstał w roku 1908 i nadawał się do montażu w ciężarówkach oraz lokomotywach. Natomiast pierwszy samochód z silnikiem wysokoprężnym wprowadzono do produkcji w 1936 roku (23 lata po śmierci konstruktora) i był to…oczywiście: Mercedes Benz 260D.

Spojrzawszy na dalsze losy naszego bohatera, zaraz po opatentowaniu wynalazku, zauważymy, że nie przestrzegł się przed toczącym się kołem fortuny.

Wszystko zaczęło się od tego, że sprzedał swój patent za niewyobrażalną wówczas kwotę 1 miliona marek. Pieniądze te Diesel zaczął nie tyle trwonić bezmyślnie, ale źle inwestować i przekazywać na nie do końca przemyślane kierunki rozwoju motoryzacji. Doszło nawet do tego, że wpadł w głęboką depresję, przeszedł załamania nerwowe i strasznie długo dochodził do siebie. We wrześniu, roku 1913 udał się promem z Antwerpii do Harwich.

Nazajutrz jego ciało zostało znalezione w morzu a następnie wyłowione przez angielskie służby. I tutaj, można powiedzieć, zagadka co do śmierci wynalazcy nabiera rumieńców i dopuszcza snucie setek insynuacji. Ważniejszymi z nich jest możliwość samobójstwa po nieudanym i przegranym już życiu lub zabójstwo z rąk niemieckich agentów. To drugie, w przededniu wybuchu wojny, wydaje się nawet logiczne. Dlaczego? Dlatego, że Niemcy za nic w świecie nie chcieli, aby sprzedaż licencji na produkcję silników opuściła Niemcy. Tym bardziej, że decydenci przekonali się o jego nadzwyczajnej przewadze i mniejszej awaryjności niż ma to miejsce w silniku benzynowym.
Obrazek
Jednakże nie zmienia to w żaden sposób faktu, jak bardzo bezcenny jest wynalazek Rudolfa Diesla. Dziś, kiedy mamy coraz częściej do czynienia z napędami hybrydowymi a innowacyjne technologie, które odpowiedzialne są za proces sterowania spalaniem, diesle są niezastąpionymi jednostkami napędowymi. Nie tylko dlatego, że potrzebują mniej paliwa by sprawnie działać, ale, co ważniejsze, charakteryzują się dużo lepszymi od silników benzynowych, parametrami technicznymi.


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin
Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies