Dzisiaj jest 24 wrz 2018, 9:27

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość

PostZamieszczono: 30 mar 2013, 8:33 
Elektryka w systemach sterowania silników diesla samochodu CAN (szyna).

W nowoczesnych pojazdach, dzięki rozwojowi elektroniki, pojawia się coraz więcej nowych urządzeń, systemów i układów elektronicznych – od sterujących pracą systemów ABS (przeciwblokujący) i ESP (antypoślizgowy), przez ATC (sterowanie automatyczną skrzynią biegów), grzania świec żarowych aż po systemy samodiagnozy i monitoringu pracy silnika i jego parametrów.
Aby uzyskać duże osiągi pojazdu, stosuje się większe pojemności skokowe i taką regulację silnika, która zapewni osiąganie dużych wartości momentu obrotowego na małych prędkościach obrotowych. Przy zwiększonych osiągach pojazdu potrzebą jest zagwarantowanie bezpieczeństwa podróży poprzez zastosowanie specjalnego systemu ESP (stabilizacji toru jazdy). Układ mający swój początek w samochodach osobowych jest już stosowany w pojazdach użytkowych, co pomaga efektywniej pracować takim pojazdom. Układ ten ściśle współpracuje z układem sterowania silnikiem (sygnały zwiększania prędkości obrotowej w przypadku dłogotrwającego poślizgu kół), a nawet z adaptacyjnym układem regulacji prędkości jazdy, który ma na celu dostosowanie ruchu pojazdu do poprzedzającego go samochodu.

Obrazek
szyna CAN

Zastosowanie w pojazdach tych układów, posiadających swoje własne sterowniki, spowodowało konieczność rozszerzenia zakresu wymiany informacji, czynionej za pomocą magistrali danych, która łączy wszystkie układy zamontowane w samochodzie i w której występuje przepływ danych.
Jednym z typów takiej magistrali, stworzonej dla pojazdów jest magistrala CAN.
Sterowniki układów pojazdu są połączone z magistralą i są zarówno kontrolerem zarządzającym pracą takiej magistrali jak i nadajnikiem i odbiornikiem przepływających danych. Wszystkie sterowniki mają wbudowane swoje własne interfejsy, umożliwiające połączenie z magistralą, oraz swój adres. Wszystkie sterowniki podłączone do magistrali wzajemnie się monitorują, a ewentualne usterki są zapisywane w pamięci sterownika a następnie odczytywane za pomocą czytnika kodów błędów. Żeby umożliwić odczyt tych błędów, należało stworzyć gniazda diagnostyczne, które są bezpośrednio połączone z magistralą. Elektronika pozwala układom na pracę w zamkniętych pętlach regulacyjnych, pozwalających na dokładne sterowanie przebiegiem wtrysku paliwa – zmiany właściwości dynamicznych pojazdu. Dzięki elektronicznemu sterowaniu ilościami wtryskiwanego paliwa, możliwe jest ograniczenie gwałtownych ruchów spowodowanych przez nagłą zmianę położenia pedału przyspieszenia.
Elektroniczne przestawianie wtrysku na pompie wtryskowej gwarantuje łatwe uruchamianie silnika, bardzo niski poziom hałasu i niską emisję szkodliwych spalin.
Układy o mechanicznej regulacji ze względu na zużycie ruchomych części i nieprecyzyjności samej regulacji są niedokładnie – przeciwnie do elektronicznych układów, które pracują według niezmiennych wartości zadanych. Raz wyregulowane zachowują zadane parametry przez cały okres eksploatacji co eliminuje konieczność ciągłych poprawek. Dzięki procesowi miniaturyzacji, układy elektroniczne można montować bezpośrednio na pompie wtryskowej. Takie układy są więc narażone często na pracę w temperaturze przekraczającej 100oC oraz duże wstrząsy. Dlatego podczas ich produkcji, stosuje się technikę mikrohybrydową, polegającą na specjalnym materiale nośnika, spiekanym z wielu warstw elastycznej folii ceramicznej. Na nich z kolei, nadrukowywane są w stanie niewypalonym, ścieżki przewodów. W miejscach, w których zaistnieje potrzeba połączenia pomiędzy warstwami, wytłaczane są otwory a następnie wypełniane są pastą przewodzącą prąd. Następnie taki folie, umieszczone jedna na drugiej są spiekane w temperaturze około 850oC tworząc jednowarstwowe podłoże. Zaletami tej techniki jest na pewno bardzo duża wytrzymałość techniczna i mechaniczna oraz odporność na zewnętrzne pola magnetyczne.
Konwencjonalne czujniki elektromechaniczne do mierzenia różnych wielkości fizycznych są wypierane przez krzemowe odpowiedniki z elektronicznymi czujnikami, wykonywanymi w technice tzw. mikromechaniki masowej lub powierzchniowej.


Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  


cron
                                                                           stat4u Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group • regeneracja turbinnaprawa turbin