Elektronicznie sterowane rozdzielaczowe pompy wtryskowe EDC/HDK VE
Firma Bosch, od roku 1976 nieustannie zajęta była produkcją rozdzielaczowych pomp wtryskowych typu VE. Były one skonstruowane na potrzeby wysokoobrotowych silników stosowanych w samochodach osobowych o pośrednim wtrysku paliwa. Następnie zostały rozpowszechnione w silnikach o wtrysku bezpośrednim w samochodach dostawczych, których maksymalna moc silnika nie przekraczała 200 KM.
Ciągłe rozwijanie pomp wtryskowych polegało na zwiększaniu ciśnień wtrysku oraz elektronizacji pomp typu VE. Zastosowano w niej elektroniczną regulację początku wtrysku, która była wykonywana przez hydrauliczny przestawiacz pompy VE, sterowany zaworem elektromagnetycznym. Kolejnym usprawnieniem, było zastąpienie mechanicznego regulatora prędkości obrotowej elektronicznym, który składał się z elektromagnetycznego nastawnika dawki i sterownika pompy.
Kolejnymi usprawnieniami już zelektronizowanej pompy wtryskowej VE, były zmiany w czujniku położenia dozatora. Zastąpiono sterownika potencjometryczny (EDC), indukcyjnym (HDK).
W elektronicznie sterowanych pompach wtryskowych Bosch EDC/HDK VE regulacja dawki paliwa tłoczonej do wtryskiwacza oraz początku jej tłoczenia odbywa się na podstawie sygnałów otrzymywanych ze sterownika silnika (ECM).
(Pompa wtryskowa EDC VE)