Forum DIESEL.PL - forum samochodowe, forum diesel, silniki diesla, diesel http://forumdiesel.pl/ |
|
EDC - sterowanie silnikiem diesla - sposoby, rozwiazania http://forumdiesel.pl/edc-sterowanie-silnikiem-diesla-sposoby-rozwiazania-t205.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | DORIK [ 30 mar 2013, 8:43 ] |
Tytuł: | EDC - sterowanie silnikiem diesla - sposoby, rozwiazania |
Elektroniczne sterowanie silnikiem diesla Bosch Delphi i inne (EDC)(czyjniki). Elektroniczne sterowanie jednostką napędową całkowicie zmieniło pracę i obsługę serwisową silnika. Zastosowano je zarówno do silników pojazdów osobowych jak i użytkowych. Dzięki tej elektronizacji znacząco poprawiono sprawność silnika. (zdjęcie jednostki sterującej Bosch EDC - komputer silnika) Elektroniczne sterowanie jednostką napędową odbywa się za pomocą cyfrowych, analogowych oraz pracujących jako przełączniki czujników, elektromagnetycznych urządzeń wykonawczych i elektronicznego sterownika (ECU). Stan pracy silnika określają zebrane informacje z wszystkich czujników umieszczonych w różnych częściach jednostki. • Czujniki analogowe, które są zasilane stałym napięciem bezpośrednio ze sterownika, wysyłają do ECU sygnały o mniejszym napięciu informacje o zmianach wielkości mierzonej przez czujnik: - temperatury płynu chłodzącego (następuje zmiana rezystancji czujnika). Czujnik tego typu składa się z rezystora NTC 1. Złącze elektryczne, 2. Obudowa czujnika, 3. Rezystor NTC; - temperatury powietrza zasysanego, mierzonej w obudowie filtru powietrza z taką samą zasadą pomiaru jak płynu chłodzącego, - temperatury paliwa, która jest mierzona w pompie wtryskowej. Ponieważ temperatura paliwa jest proporcjonalna do jego gęstości, ECU wysyła sygnał zmiany ilości wtryskiwanego paliwa na podstawie otrzymanego sygnału o zmianie rezystancji czujnika; - temperatury oleju silnikowego; - ciśnienia bezwzględnego powietrza, które jest mierzone w kolektorze dolotowym turbosprężarki a na podstawie którego ECU określa wymaganą dawkę paliwa; - masy przepływającego powietrza w kolektorze dolotowym, mierzonego za pomocą przepływomierza z termoanemometrem drutowym (z włóknem żarnikowym); powietrze o określonej objętości, ciśnieniu i temperatury chłodzi włókno żarnikowe, co powoduje zmianę jego rezystancji. Na podstawie tego sygnału ECU może sterować zaworem recyrkulacji spalin (ang. EGR). ● Czujniki, które generują impulsy (indukcyjne) wysyłają je do ECU jako sygnały, które mogą być bezpośrednio wykorzystane przez procesor sterownika jednostki napędowej: - prędkości obrotowej silnika, zamontowanego najczęściej w obudowie koła zamachowego naprzeciwko zębów koła zamachowego; czujnik ten może być też montowany z przodu silnika naprzeciw koła pasowego wału korbowego. Jest to czujnik indukcyjny, w którym zmienia się pole magnetyczne w wyniku zmian szczeliny (wynoszącej od 0,25 do 1,3 mm) pomiędzy zębami lub wrębami w kole zamachowym a czołem czujnika; czujnik po przejściu każdego wierzchołka zęba wysyła impuls elektryczny; - wzniosu igły rozpylacza, w którym przepływ prądu w cewce, zasilanej takim napięciem, aby prąd w cewce był stały niezależnie od zmian temperatury, wywołuje pole magnetyczne; ruch igły rozpylacza zmienia to pole i jest wtedy generowany sygnał napięcia, na podstawie którego ECU steruje początkiem wtrysku paliwa, uzależnionym od prędkości obrotowej i obciążenia silnika; - ogranicznika prędkości jazdy (w samochodach użytkowych). ● Czujniki cyfrowe, które pracują jak przełączniki, informują ECU o możliwym zaistnieniu jakiejś czynności, na przykład czujnik: - włączenia lub wyłączenia pedału sprzęgła; - naciśnięcia pedału hamulca, w którym sygnał do ECU dopływa z wyłącznika lub włącznika świateł hamowania; - odcięcia dopływu paliwa przez elektromagnetyczny zawór „STOP” umieszczony na pompie wtryskowej. Elektryczne sygnały z czujników są wysyłane do elektronicznego sterownika, który zawiera mikroprocesor elektronicznego układu sterowania silnikiem. ECU porównuje wtedy informacje otrzymaną z czujników z wcześniej zapisanymi w jego pamięci parametrami, czego wynikiem jest wysyłanie sygnałów do urządzeń wykonawczych. ECU składa się z: - mikroprocesora, czyli urządzenia w postaci układu scalonego o bardzo małych rozmiarach (proces miniaturyzacji). W jego wnętrzu znajduje się bardzo dużo układów elektronicznych, ułożonych bezpośrednio na krzemowej płytce. Jego zadaniem jest monitorowanie pracy wszystkich układów sterownika, - pamięci czyli zbioru układów scalonych, w której przechowuje się dane. Pamięć tą możemy podzielić na: - EPROM, która zawiera dane. Można jedynie je odczytywać bez możliwości ich edycji. Są w niej przechowywane zazwyczaj wzorcowe parametry pracy silnika. Jest ona podtrzymywana długowieczną baterią. - EEPROM czyli pamięć stała, z której można odczytać dane jak i zapisywać. Są w niej zazwyczaj przechowywane informacje o usterkach pracy silnika, - RAM, czyli pamięć w której przechowywane są dane w taki sposób, by mieć do nich błyskawiczny dostęp. Po wyłączeniu zapłonu, dane w tej pamięci giną. Sterownik sam w sobie musi być odpowiednio zabezpieczony przez zwarciami, wstrząsami, zakłóceniami elektromagnetycznymi z zewnątrz działaniem wysokich i niskich temperatur oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Sygnały sterujące, wysyłane z ECU dotyczą głównie dawki wtrysku paliwa oraz kąta wyprzedzenia wtrysku. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |